iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De inflatie van FMCG-producten bedroeg in week 12 amper 0,2%, geven cijfers van NielsenIQ aan. Het is voor het eerst sinds lang dat het cijfer zo laag is. Bij huismerken is er in de helft van de categorieën een prijsdaling te zien.
Er is een belangrijke kentering te zien in de cijfers waarmee NielsenIQ de markt van de FMCG-producten in de gaten houdt. De inflatie zit heel dicht tegen 0% aan (0,2%), bij voeding is dat zelfs maar 0,1%. Tegelijk stijgt het volume in week 12 met 3,5%. In de voorbije maanden zag dat beeld er helemaal anders uit: de volumegroei was heel vaak negatief en de inflatie zat tot het begin van het jaar boven 5%. Voor het volledige jaar 2023 noteerde NielsenIQ een inflatie van om en bij 10%. De prijsstijgingen blijven uiteraard nog altijd hoog tegenover 2022, maar aan de stijgende inflatie komt nu dus wel stilaan een einde. In verschillende productcategorieën is er een prijsdaling tegenover een jaar eerder. Dat geldt vooral voor bakkerij en toasts (-3,9%), gezouten snacks (-2,4%), zuivel (-2,3%) en warme dranken (-2%). Het grootste aantal prijsdalingen is te zien bij huismerken. In 7 van de 14 categorieën ziet NielsenIQ daar een daling, met als uitschieter de categorie zoet- en snoepwaren, waar de prijzen gemiddeld met 19,5% daalden. Bij A-merken is er slechts in 3 van de 14 categorieën een daling, met als uitschieter bakkerij en toast (-10%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?