Na een moeilijke periode door de coronapandemie lijkt de impulscategorie aan de betere hand, maar de instabiele marktsituatie kan wel eens roet in het eten gooien. 

Het waren moeilijke tijden voor de impulscategorie. Door de pandemie beperkten consumenten hun winkelbezoek tot het minimum en haastten ze zich om zo snel mogelijk opnieuw uit de winkel te zijn. Dat liet zijn sporen na bij de impulsproducten, die hun omzet serieus zagen terugvallen. “In het impulskanaal hebben we in 2020 een enorme daling gekend. Mensen gingen zeer gericht winkelen en er was weinig ruimte en tijd voor extra’s die te vinden zijn aan de checkouts”, verklaart Tinne Van Hoof, marketing manager bij Continental Sweets (Lutti). “In de loop van 2021 heeft de markt zich gelukkig terug hersteld met een stijging in verkoop tot gevolg.” Hoewel de hele markt van de zoetwaren aan de kassa terug aan het groeien is, zijn het vooral de frismakers en kauwgom die sterk stijgen. “Frismakers en kauwgom zijn segmenten die erg onder druk hebben gestaan omdat veel mensen minder onderweg waren met als gevolg dat het gebruiksmoment wegviel”, legt Ellen Goddé, category manager bij Perfetti Van Melle Benelux, uit. “Nu zien we een heel sterk herstel binnen het stuk verfrissen omdat deze behoefte er duidelijk opnieuw is bijgekomen.”