bpost
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
bpost
Consumenten zijn bereid om een slimme deurbel te gebruiken om pakjes thuis te laten leveren. Dat blijkt volgens bpost en Zalando uit een test die ze uitvoerden in Antwerpen. Plannen om de deurbel effectief in gebruik te nemen zijn er vandaag niet. “We willen voorbereid zijn als de technologie er is.”
Het is het eerste project waarmee het dit jaar opgestarte Future Lab van bpost naar buiten komt: de slimme deurbel. “We doen allerlei tests die zich niet richten op wat er morgen op de markt komt, maar wat we overmorgen mogen verwachten. We onderzoeken of bepaalde ideeën levensvatbaar zijn”, zegt Patrick Leysen, vice president van Future Lab van bpost. “Daarom is dit niet iets waar we al meteen concreet mee willen uitpakken. We willen voorbereid zijn als de technologie binnen zoveel jaren mogelijk populair wordt. Op dit moment zijn er weinig huizen met intelligente deurbellen, maar dat kan snel veranderen. Net om daarop voorbereid te zijn, hebben we samen met Zalando deze test gedaan.”
De slimme deurbel bestaat uit een doos die op afstand te bedienen is, waardoor eigenaars - waar ze ook zijn - de voordeur kunnen openen voor een postbode, die het pakje binnen kan zetten. De klant kan het hele proces via zijn smartphone volgen. “De test die we gedaan hebben, bestond uit twee delen. Ten eerste deden we een bevraging bij 750 mensen die wel vaker online aankopen doen, ook bij Zalando. We vroegen hen of ze open stonden voor een test met een slimme deurbel. De helft van hen meldde dat ze ervoor open staan, wat toch een aanzienlijk aantal is. Daarna hebben we de intelligente deurbel uitgetest bij een tiental mensen in Antwerpen.”
Dat deel van de test liet iets interessants zien, zegt Remko Bakker van het Logistics Platform Services bij Zalando. “Eens de hardware geïnstalleerd werd, waren maar liefst 90 procent van de deelnemers bereid verder gebruik te maken van het systeem. Dat is een heel hoog aantal. Het betekent dat deze smartlock-technologie kan helpen om onze klanten nog beter te bereiken. Alleen staat de technologie vandaag nog maar aan het begin. Mensen moeten er nog vertrouwd mee raken. Daar is communicatie en educatie voor nodig.” Patrick Leysen: “Het voordeel is dat je een intelligente deurbel ook kan gebruiken om bijvoorbeeld een poetsvrouw binnen te laten op afstand. Of om ervoor te zorgen dat niemand zijn sleutel nog verliest.”
Toch staan tegenover die voordelen ook enkele struikelblokken. Eén ervan is de prijs van de slimme deurbel en de installatie ervan. Die prijs schommelt tussen 300 euro en 800 euro. Niet iedereen is bereid die investering te maken. “Op dit moment misschien nog niet, maar in de toekomst kan dat veranderen, eens mensen er de voordelen van zien”, zegt Patrick Leysen. Om zover te raken, moet er nog een andere hinderpaal genomen worden: het vertrouwen in de persoon die het pakje levert, de veiligheid van het systeem – wat als een intelligente deurbel gehackt wordt? – en de privacy. Net omdat er nog onduidelijkheid is en het systeem niet wijdverspreid is, hebben bpost en Zalando geen concrete plannen om het systeem uit te rollen. “Al toont de test wel dat het systeem potentieel heeft”, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?