Olivia Charles
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Olivia Charles
Intermarché, Auchan en Casino kondigen een opmerkelijke samenwerking aan: ze sluiten een aankoopalliantie waarmee ze over een periode van 10 jaar met grote merkfabrikanten kunnen onderhandelen.
Nadat Intermarché en Auchan in december al aankondigden dat ze gesprekken voerden om tot een alliantie te komen, maken ze nu bekend dat ook Casino deel uit zal maken van die samenwerking. De alliantie moet het mogelijk maken om over een periode van 10 jaar samenwerkingen af te sluiten en onderhandelingen te voeren met Franse landbouwers en leveranciers. “Afhankelijk van de markt zal dit de bestaande overeenkomsten tussen Intermarché en Casino vervangen en nieuwe overeenkomsten tussen Intermarché, Auchan en Casino creëren”, zeggen de drie partijen in een persbericht. De nieuwe alliantie moet in marktaandeel de grootste in Frankrijk worden. Binnen de samenwerking zal Intermarché het voortouw nemen bij de onderhandelingen met grote internationale fabrikanten zoals Unilever, Nestlé of Danone. Bij non-food zal Auchan die rol voor zich nemen binnen de nieuwe alliantie. Er komt ook een centrale onderhandelings- en marketingeenheid voor internationale diensten die Auchan zal beheren. Intermarché en Casino moeten ook profiteren van de onderhandelingsstructuren van Auchan voor de inkoop en levering van huismerkproducten. De Franse concurrentiewaakhond moet nog groen licht geven voor de samenwerking. De drie supermarktketens benadrukken dat ze volledig onafhankelijk blijven over hun commercieel, prijs- en promotiebeleid en over de ontwikkeling van winkelnetwerken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?