EuroShop ITAB lanceert beveiligingslabel dat automatisch opent na betaling
Gondola
#5 Drie jaar na de coronapandemie vond in Düsseldorf opnieuw EuroShop plaats, één van de grootste retailbeurzen ter wereld en daarom ook één van de afspraken die we absoluut niet wilden missen. Onze redactie maakte een selectie van de belangrijkste innovaties. Ontdek ze in onze serie. Nu is het aan ITAB dat een beveiligingslabel ontwikkelde dat automatisch opent na betaling.
Naast de aangepaste selfcheckoutzone heeft ITAB ook een nieuw beveiligingslabel geïntroduceerd. “Shoppers stelen niet alleen dure producten, soms openen ze ook de verpakking, drinken ze ervan of halen ze er onderdelen uit, maar laten ze de verpakking intact, waardoor het niet altijd duidelijk is dat er fraude is gepleegd”, vervolgt hij. Om dat te voorkomen heeft het bedrijf een speciaal beveiligingslabel ontworpen dat verhindert dat het product geopend kan worden in de winkel. Zo is er voor dure whiskyflessen bijvoorbeeld een speciale beveiligingsdop voorzien waardoor de dop niet kan worden opengedraaid. Het nieuwe beveiligingslabel dat gebruikt kan worden bij allerlei dure producten zoals elektronica, elektrische tandenborstels, scheermesjes,… is bovendien ook efficiënter. “Vroeger moest de consument een product met een beveiligingslabel laten openen door een medewerker, waardoor de producten enkel aan de traditionele kassa afgerekend konden worden. Door ons innovatieve systeem gebeurt die opening nu automatisch, waardoor producten ook gemakkelijk aan de zelfscankassa kunnen betaald worden”, vervolgt Bright. Hoe werkt het? Klanten scannen hun producten aan de zelfscankassa en van zodra de rekening is betaald, klikt het beveiligingslabel vanzelf open. Het enige wat de klant nog hoeft te doen is het label in een speciale vuilbak gooien – het label kan achteraf opnieuw gebruikt worden - , waarna hij de winkel kan verlaten. Heeft de shopper niet betaald, maar probeert hij toch de winkel te verlaten, dan gaan de poortjes van de selfcheckoutzone niet open en gaat er een alarm af waardoor winkelmedewerkers weten dat iemand iets probeert te stelen. Bij producten met een leeftijdsgrens zoals sterkedranken moet er wel nog een medewerker komen ter controle. “Al zou die leeftijdscheck bijvoorbeeld ook kunnen met behulp van AI: het systeem zal dan tot 9 maanden nauwkeurig de leeftijd van een persoon kunnen inschatten. Is de persoon te jong, dan moet er alsnog een check door een medewerker gebeuren”, klinkt het. Nog een voordeel van het nieuwe beveiligingslabel? Het detecteert wie het koopt, wanneer en waar het wordt opengemaakt. “Dat geeft niet alleen inzicht in het consumentengedrag, maar kan ook erg handig zijn voor mocht een dure fles kapotvallen in de winkel. Dan krijgt de winkelmedewerker daar melding van en kan de retailer dat als bewijs indienen bij de verzekering, waardoor hij mogelijk korting krijgt. Niet onbelangrijk dus”, klinkt het.
Ook modesector maakt er gebruik van
Het nieuwe beveiligingslabel kan ook worden ingezet in de modesector, waar het een belangrijke meerwaarde kan leveren tussen de bestaande beveiligingslabels die je met een simpele magneet kunt openen. “Onze beveiligingslabels werken volledig digitaal, waardoor je ze enkel kan openen via betaling. Dus diefstal wordt zo vermeden”, aldus ITAB. “Bovendien zijn de labels ook een bron van informatie. Zo bevindt er zich een QR-code op het beveiligingslabel dat klanten eenvoudig kunnen scannen. Daardoor krijgen ze meer productinformatie. Denk bijvoorbeeld aan verschillende maten, kleuren, een overzicht van de stockvoorraad in de winkel. Maar je kan ook direct betalen, wat het winkelen een pak efficiënter maakt aangezien je niet meer langs de kassa moet.” En dat is niet alles. Het beveiligingslabel weet aan welk product het bevestigd is. Daardoor is het mogelijk om aan voorraadbeheer te doen en krijgen shoppers gepersonaliseerde reclame doorgestuurd op basis van een kledingstuk dat ze hebben gescand. “Als je bijvoorbeeld de QR-code van een bepaald kleedje scant, krijg je reclame van kledingstukken die daarbij samengaan, kan je zien hoeveel stuks er nog zijn, maar kan je al die kledingstukken ook gemakkelijk toevoegen aan je winkelmandje. Dat maakt winkelen een pak sneller en efficiënter voor de klant, en geeft de retailer ook een schat aan waardevolle informatie over de customer journey”, besluit Chris Bright.