Jaan Dekempeneer, chief marketing officer bij Planet B dat bekend is van het merk van verzorgingsproducten 'Wondr', is spreker op het Shopper & Trade marketing congres van Gondola Academy op 27 maart. Hij ziet nog groeikansen in de retail. "We kunnen er een breder publiek aantrekken, dat we online niet bereiken", aldus Dekempeneer.

Wat verwacht u van het congres? 

Dit jaar ligt de focus op vijftien procent groei door de trends en de cases die gebracht worden op het Shopper & Trade marketing congres. Voor ons is het maar één van vele stappen die we moeten zetten. Als start-up zitten we in een fase waar we veel moeten bijleren om te kunnen groeien. Dat is dan ook het belangrijkste voor ons op dit congres: bijleren van andere retail experts.   

Waar zal u het over hebben in uw presentatie?

Met Planet B hebben we een fantastisch verhaal te vertellen. We zitten middenin het vraagstuk over de toekomst van retail. Met ons jong team zien we daar veel uitdagingen, maar nog meer kansen. Daarbij focussen we op onze twee kernwaarden: duurzaam en gezond. In alles wat we doen moeten die kernwaarden terugkomen. Onze klanten en community willen dat van ons, het gaat om het DNA van ons bedrijf. 

Daarnaast draait retail vaak om communicatie, je moet mensen begeleiden. Daarbij is menselijk en fysiek contact met communicatiemiddelen essentieel. We kunnen alles printen en winkels vol leggen met communicatie, maar dat is in onze ogen niet duurzaam. Wij willen een plan hebben om hier duurzaam mee om te gaan. In alles wat we doen zit dus een bepaalde dualiteit, we willen onze targets behalen maar we moeten onze waarden daarbij altijd integreren. 

Hoe kijkt u momenteel naar de markt?

Voor ons is de retailmarkt vandaag vooral een groeiplatform. We willen er ons verhaal aan de man brengen. Er zijn aspecten van onze producten, zoals geur en tast, die we online niet kunnen overbrengen. Die zijn nochtans belangrijk in ons verhaal. Veel beautyproducten komen in een fysieke omgeving beter tot hun recht dan online. Bovendien laat retail ons toe om in contact te komen met onze beoogde doelgroep. Zo kunnen we feedback krijgen over onze producten en tot nieuwe inzichten komen. We werken daarom vaak met pop-ups, die vergroten onze schaalgrootte en we leggen meer contact met onze klanten.    

Wat zijn volgens u op dit moment de belangrijkste marketingtrends?

In de eerste plaats is er een enorme fragmentatie qua marketingkanalen. Podcasts mikken bijvoorbeeld vooral op een bepaalde niche. Big media bestaat nog, maar is dan weer zeer duur. Je moet dus steeds uitzoeken wat wel en wat niet werkt. Dat maakt het moeilijker dan vroeger om op te schalen. 

Ten tweede kan ons verhaal nooit werken zonder een community. We moeten hen kunnen bevragen en achterhalen wat ze denken. We staan dus dicht bij onze klanten, zeker op vlak van duurzaamheid is dat cruciaal.

Een derde punt is dat je duidelijk ziet dat transparantie in de lift zit. De tijd dat je gewoon om de zoveel tijd communiceerde over cijfers is gedaan. Je moet open communiceren over je bedrijfsdoelstellingen. Niet enkel over het financiële, maar ook over duurzaamheid en waarom je welke beslissingen neemt. 

Hoe denkt u nog groei te realiseren?

We moeten stappen zetten om onze markt te vergroten. Zo willen we naar Wallonië en Nederland trekken en daar als merk voet aan de grond krijgen. Daarnaast blijven we aan onze community bouwen en verder groeien via retail. Sommige mensen zullen altijd offline blijven kopen, dat moeten we hen toelaten. 

Thomas Laureys