- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jan Haspeslagh, voormalige ceo van diepvriesspecialist Ardo, investeert in het vegetarische bedrijf Greenway. “Ik ben zelf een flexitariër, een belangrijke doelgroep bij de overschakeling naar meer plantaardige voeding.”
Greenway heeft ambitieuze groeiplannen. Het wil, met de hulp van Jan Haspeslagh, die een minderheidsparticipatie neemt, een nationaal merk worden in de markt van de plantaardige vleesvervangers. “Greenway heeft zijn retailstrategie herzien en werkt nu samen met verschillende supermarkten. We waren aanwezig in Delhaize, maar nu ook bij Colruyt en binnenkort ook bij Carrefour”, zegt Jan Haspeslagh. “We hopen dat de andere supermarkten gaan volgen.”
We willen Greenway naar voor schuiven als een Belgisch product. Vanuit duurzaamheidsperspectief is het belangrijk dat we producten niet van aan de andere kant van de wereld halen, maar hier, bij ons. We willen de nadruk leggen op lokale productie. We willen ons ook onderscheiden door te kiezen voor producten die afgestemd zijn op de Belgische consumenten. Daarom hebben we onder meer ook boomstammetjes en worst in ons aanbod. Er loopt nu een televisiecampagne om ons merk en onze producten onder de aandacht van het grote publiek te brengen.
Er zit nu al geweldige groei in de markt, steeds meer mensen eten minder vlees en meer plantaardige vervangers. Die markt zal de komende jaren nog altijd blijven groeien. Tot op vandaag wordt die beheerst door buitenlandse spelers, vaak onder de vleugels van multinationals, maar wij willen ons als kleine, Belgische speler profileren en onderscheiden. We gaan ook ons gamma uitbreiden, maar dat moet nog van naderbij bekeken worden.
Op termijn behoort dat zeker tot de mogelijkheden, maar we willen ons nu helemaal concenteren op België en op de stappen die we daar nog kunnen zetten.
Nee, dit is een privé-investering.
Ik ben iemand die minder vlees en meer plantaardig eet dan vroeger. Een flexitariër dus, een belangrijke doelgroep. Ik vind dat de burgers en andere vleesvervangers van Greenway heel goed smaken. Dat is belangrijk als je de mensen wil overtuigen. Smaak is doorslaggevend. Nu komt het erop aan het gamma uit te breiden en de consument een ruime keuze te geven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?