Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
De verovering van België is voor Jumbo tot nu toe een moeilijke tocht gebleken, maar de supermarktketen heeft zich nu een nieuwe doelstelling gesteld: 50 winkels openen in 2025.
België heeft een competitieve supermarktsector, mocht Jumbo de voorbije jaren ontdekken. In een interview met Het Laatste Nieuws zegt CEO Ton Van Veen: “We dachten aanvankelijk wel dat België iets minder competitief zou zijn, en we vanwege het Bourgondische karakter en mooiere assortiment wat betere prijzen en marges zouden kunnen realiseren. Ja, dat is de afgelopen jaren wel veranderd. Die hogere marges zijn er nog even niet. Ons margeprofiel hier is vergelijkbaar met dat in Nederland. In die zin zijn de omstandigheden wel wat weerbarstiger dan we vier jaar geleden dachten.” Hij geeft ook aan dat de ambities wellicht iets te steil waren, zeker zoals die tegenover de buitenwereld gecommiuniceerd werden. “In het begin zijn we misschien wel erg ambitieus geweest in het communiceren van wat we allemaal wilden. Die honderd vestigingen in een paar jaar, dát hadden we misschien beter niet gezegd. Dat doen we nu dus ook niet meer. Wel dat we gestaag willen groeien. De ambitie van honderd blijft, alleen zullen we daar geen jaartal meer op plakken. Wat ik wel met een redelijke zekerheid kan zeggen, is dat we in 2025 naar de 50 winkels zullen gaan.” Jumbo bevestigt ook dat de eerste Belgische Foodmarkt in het najaar van 2024 zal openen aan de Vliegtuiglaan in Gent, op de site waar ook Decathlon en Weba gevestigd zijn. Foodmarkt is een formule met een dubbel zo groot assortiment en nog meer beleving: chefs bereiden er maaltijden in de winkel en er is ook een restaurant.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?