Het recente nieuws over de herstructurering bij Makro en hun keuze om te focussen op enkele segmenten (“Feest” en “DIY”) in de plaats van het jarenlange gehanteerde model om zeer breed te gaan, was een extra punt van aandacht op de CEO Breakfast van Gondola 22 juni jl. We brengen u hier de Executive Summary van deze sessie over de toekomst van DIY en Gardenretail in België georganiseerd door het departement Homing Experience.
De breedte van het assortiment
Chris Van Wesemael, Manager van de afdeling Homing, vroeg het panel of de huidige marktomstandigheden met steeds sterkere concurrentie van o.a. e-commerce de retailers moet aanzetten tot een breder aanbod of tot een diepere specialisatie. Of zoals Marc Hoogenberg, DIY specialist PwC strategy& het stelde: “cut your assortment in half”?
Luk Nuytten, secretaris van de Belgische Tuincentravereniging vindt dit alvast een zeer waardevolle stelling, maar vult aan dat het tegelijkertijd belangrijk is te investeren in personeel en het kennisniveau ervan.
Piet De Langhe (Comeos sectorverantwoordelijke): “Als je teveel schrapt in assortimenten, ben je geen echte DHZ-zaak meer”.
Uiteraard valt wel op te merken dat “doe-het-zelven” en “tuinieren” niet meer hetzelfde is dan pakweg 20 jaar geleden. Het nieuwe DIY is veel meer verworden tot deco-klussen, net zoals tuinieren nu vaak beperkt blijft tot een “vierkante metertuin”. Alleen zijn de assortimenten niet altijd in dezelfde mate mee geëvolueerd.
“Waarom investeert Makro nu in DIY?”, aldus Dieter Struye, CEO Brico en Brico Plan-It. “Omdat daar naar hun normen nog grote marges zijn; onze verwachtingen op dat vlak zijn verwend”, vervolgt hij vanuit zijn eerdere FMCG ervaring. “Uiteraard is het business model in DIY anders waardoor die marges ook noodzakelijk zijn.” Dieter verwijst hier naar de veel lagere rotaties en productiviteit in DIY- en Gardenretail t.o.v. FMCG.
Jan Van Rossem, CEO van ATD (de organisatie achter de Tuin- en dierenspeciaalzaken Horta en Belpet) ziet een andere reden: “De markt verplaatst zich naar de consument zelf, waardoor grotere spelers met hun “brede” formule in de problemen komen wegens het wegvallen van een significant prijsverschil. De uitdaging voor de toekomst is ‘wat zijn de beste vierkante meters voor uw formule en tot waar kan je dat rekken’. Een winkel van 1000m² kan niet hetzelfde bieden als één van 10.000m² en het is de uitdaging dat duidelijk te maken aan de consument.”
“Toch zijn wij in België nog altijd zeer conservatief op vlak van aanbod”, aldus Daniel Van Cauteren, CEO van de Menouquin-groep. “Kijk naar andere landen waar men al lang luiers en waspoeders verkoopt in DIY. In België blijven we meestal bij onze hoofdgroepen.” Toch vindt Dieter Struye dat alle spelers zich qua positionering aan het verbreden zijn: “We moeten vooral beslissen wat core is voor onze enseignes, en daarbinnen dan een zo breed mogelijk aanbod hebben.”
Meer differentiatie dus tussen de diverse spelers onderling. Daar sluit Daniel Van Cauteren zich bij aan: “Of ik nu naar een Gamma, Hubo, Brico,… ga, ik zie dezelfde producten, dezelfde merken, aan ongeveer dezelfde prijs. Staat een pot Levis dan bij Hubo net -25% dan ga ik die daar kopen”.
Het ontlokt de schalkse reactie van Rudi Petit-Jean, directeur Gamma België dat “Daniel dan niet goed bezig is”. Om vervolgens aan te vullen: “De positionering is echt wel een uitdaging. Gaan we meer aanbieden, op basis van vertrouwen? Als de consument op vertrouwen koopt dan kunnen we hem net zo goed een wasmachine aanbieden. Wij vinden dat hier raar, maar in de US is dat doodnormaal. Kijk ook naar tuinmeubelen: is dat DHZ? En toch bieden we het allemaal aan”.
We zien alvast dat elke retailer momenteel zichzelf in vraag stelt, en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Wat echter de juiste strategische keuzes worden, is nog niet zo duidelijk.
Het zeer open rondetafelgesprek van 22 juni zette zeker alle deelnemers verder aan tot denken over de nabije toekomst. Gondola Homing Experience ondersteunt de markt hierbij met insights uit binnen- en buitenland. De volledige neerslag van het debat dat ook andere thema’s als logistiek, e-commerce, mogelijke marktverschuivingen e.d. behandelde, zal de basis vormen voor een whitepaper die Gondola specifiek voor de DIY- en Gardenretail binnenkort uitbrengt. Daarin reiken we ook mogelijke oplossingen aan.