iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Snoepgoed heeft vreemde jaren achter de rug. Om de evolutie van de categorie samen te vatten in één zin, kunnen we onthouden dat confiserie de wind in de zeilen heeft en dat corona kauwgum een stevige knauw heeft gegeven.
De wereld van de confiserie zette in de coronaperiode de ontwikkeling voort die al een tijdje aan de gang was. Er waren daarbij enkele duidelijke verschuivingen in aankoop-en consumptiegedrag. Kauwgum en frismakers blijven onder druk staan, terwijl snoep binnen het supermarktkanaal daarentegen juist groeide. Hoe komt dat? Binnen het segment ‘verfrissing’ zijn alle merken en producten onder druk komen te staan, want door minder onderweg te zijn, alleen achter pc’s te vergaderen, thuis te werken … had men veel minder sociale contacten waardoor de behoefte aan een verfrissende kauwgum of muntje is weggevallen, ziet Ellen Goddé, category manager bij Perfetti Van Melle Benelux. “Anderzijds hebben we heel duidelijk gezien dat snoepmerken die onder het ‘verwennen’-deel vallen hier erg van konden profiteren. Mensen wilden zichzelf, kinderen of kleinkinderen verwennen in de periode dat het al zo moeilijk was.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?