JBC
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
JBC
De Belgische kledingketen JBC werd woensdagavond tijdens de Mercuriusprijs uitgeroepen tot meest innovatieve retailer van ons land. De jury van de Mercuriusprijs gaf de hoofdprijs aan het tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’ van JBC.
Innovatie met impact, dat was dit jaar het centrale thema bij de Mercuriusprijs. Het tweedehandsconcept Op-nieuw van JBC kon de jury daarbij het meest bekoren. “Met dit concept heeft JBC als eerste fashion retailer een fysiek antwoord gevonden op de vele online tweedehandsplatformen”, aldus de jury. Het tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’ integreert de fysieke verkoop van tweedehandskledij in haar bestaande winkels en pop-upwinkels. Het initiatief biedt volgens de jury een duurzamer en gebruiksvriendelijker alternatief dan online platformen. “Door te focussen op baby- en kinderkleding speelt JBC in op de snelle rotatie in dit segment en creëert de kledingketen een toegevoegde waarde voor zowel haar bestaande klanten als een nieuwe doelgroep van tweedehandsshoppers.”
Naast innovatief is het project van JBC ook duurzaam, zo meldt de jury nog. “Op-nieuw laat zien hoe een retailer proactief inspeelt op de aankomende Europese regelgeving voor de terugname van textiel en voorkomt dat kleding te snel op de afvalberg belandt. Bovendien is de lokale, fysieke oplossing van JBC vaak duurzamer dan online platformen, waarbij pakketjes soms van ver moeten komen. (…) Tweedehandskopers genieten van een ruim en overzichtelijk aanbod, ingedeeld op geslacht, leeftijd, type en kleur, waardoor winkelen eenvoudiger is. Bovendien kopen ze aan een lagere prijs en dragen ze zo bij aan het verminderen van de afvalberg.”
De zilveren medaille was voor A.S.Adventure die met zijn inhouse hersteldienst voor wandelschoenen het afgelopen jaar meer dan 2500 paar wandelschoenen gerepareerd heeft. “Met deze extra dienst wil de retailer consumenten niet alleen aanmoedigen om te kiezen voor kwaliteitsproducten, maar ook overtuigen om de levensduur van hun producten te verlengen.” Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Mercuriusprijs mochten twee laureaten de bronzen medaille in ontvangst nemen. Standaard Boekhandel creërde een Young Adult-categorie, zowel online als fysiek, met aangepaste (lees)hoeken voor jongvolwassenen in zijn winkels in Leuven en Gent. De hoeken zijn volledig afgestemd op de jonge doelgroep, zowel qua aanbod als qua shopervaring. De retailer toont hiermee zijn wendbaarheid door snel in te spelen op de #booktok-trend die al enige tijd populair is bij jongeren op TikTok en Instagram. WONDR Care laat dan weer als retail start-up met haar duurzame en gezonde verzorgingsproducten een frisse wind waaien door het Belgische retaillandschap, aldus de jury van de Mercuriusprijs. Haar innovatieve digitale marketing slaat heel goed aan bij haar jonge doelgroep, die zich aangesproken voelt door haar baseline ‘be the change’. Naast haar webshop heeft WONDR Care de voorbije maanden twee fysieke winkels geopend in hartje Antwerpen en Gent.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?