Barry Callebaut
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Barry Callebaut
Barry Callebaut heeft zijn eerste cijfers over de eerste helft van het boekjaar 2023/2024 bekendgemaakt en rapporteert een volumegroei, ondanks de stijging van de chocoladeprijs. Het bedrijf verkocht 0,7% meer chocolade in de zes maanden tot eind februari dan in dezelfde periode vorig jaar.
Tegen alle verwachtingen in stegen de verkochte volumes van Barry Callebaut met 0,7% tot 11 miljoen ton in de zes maanden tot eind februari, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. "In een zeer turbulente externe omgeving hebben we een solide financiële prestatie neergezet", zegt Group CEO Peter Feld. Volgens cijfers van NielsenIQ (MAT P11 2023) groeide de wereldwijde chocolademarkt met 1,3% in volume, ondanks aanzienlijk hogere cacaoprijzen. De verkoop van Barry Callebaut Group groeide ook met +19,6%, voornamelijk dankzij deze stijging van de cacaoprijzen, die de afgelopen maanden historische hoogten hebben bereikt op de wereldmarkt. Het bedrijfsresultaat (ebit) van Barry Callebaut voor het jaar was echter 2,6% lager dan het jaar ervoor. Het wordt geschat op 339,4 miljoen Zwitserse frank.
Barry Callebaut kondigde onlangs een reeks beslissingen aan om de uitgaven van het bedrijf te herzien, waaronder een jaarlijkse kostenreductie van 250 miljoen euro en een herstructureringsplan waarbij wereldwijd 2.500 banen worden geschrapt. 700 ontslagen zijn gepland in Europa, waaronder 500 in België. De groep kondigde ook aan de komende vier jaar 153 miljoen euro te investeren in de Belgische fabrieken in Hal en Wieze, door de CEO omschreven als de "wieg van het bedrijf".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?