Tien jaar lang was bol het sterkste retailmerk van Nederland, nu neemt Kruidvat de eerste plaats over.

Kruidvat mag zich het sterkste merk van Nederland noemen. Dat is opmerkelijk, na een hegemonie van 10 jaar van bol, dat met het weglaten van de toevoeging ‘.com’ ook zijn bekendheid zag dalen. De e-commercespeler belandt op plaats 2, voor Albert Heijn, dat vorig jaar nog een plaats hoger stond. Action en Hema maken de top vijf volledig. Consistentie lijkt de sleutel voor het succes van Kruidvat. Al jarenlang zet de keten zich in de markt als een prijzenvechter, met een focus op aantrekkelijke promoties. Die strategie loont, zeg het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Kruidvat is in het afgelopen jaar flink gegroeid in merkkracht, gemeten op bekendheid, waardering en binding. Het merk wordt na Albert Heijn door de Nederlandse consument het meest geroemd om zijn reclame-uitingen. De sterkste stijger in de voorbije tien jaar was Coolblue, dat tien jaar geleden nog op de 74ste plaats stond en zich nu naar plek 12 gehesen heeft. Het merk heeft een groot groeipotentieel, zegt het onderzoek: “Als mensen eenmaal bekend zijn met Coolblue, en zeker als ze gebruikmaken van de diensten, zijn ze helemaal om en is het een top-10 speler wat betreft de waardering en binding. Samen met bol staat Coolblue bekend als de vrolijkste webexpert van Nederland.” Voor het komende jaar is de verwachting dat de grootste groei qua merkbekendheid zit bij Action, bol en Lidl. E-commerceplatform Temu zit pas sinds dit jaar in de groep van 100 grootste retailers, maar het merk staat direct in de top-10 van verwachte stijgers. Ook de Chinese collega Shein staat in die top-10. “Dankzij de dynamiek van het assortiment, met lage prijzen en steeds aantrekkelijke aanbiedingen, hangt er een zeer positieve vibe rond de twee merken.”