- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De prijzenoorlogen en de harde prijsonderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten zorgen ervoor dat zelfstandige supermarktuitbaters het steeds moeilijker krijgen. Dat zegt Aplsia, de Franstalige vereniging van onafhankelijke winkeliers. “Er moet een betere wettelijke bescherming komen.”
De voorbije weken doken verschillende berichten op van lege rekken bij Colruyt Laagste Prijzen. Het gevolg van scherpe prijsonderhandelingen tussen de supermarktketen en bepaalde leveranciers, die ook naar andere winkelketens dreigt uit te breiden, zegt Aplsia. “Ook bij andere supermarkten zoals Delhaize en Carrefour doemt de dreiging van lege schappen op. Dit toont aan hoe moeilijk de huidige prijsonderhandelingen zijn en dat er een prijzenoorlog aan de gang is.” Volgens de organisatie leidt de huidige situatie, met leveranciers die geen prijsdalingen willen toestaan en supermarkten die dat onder druk van de concurrentie wel willen, tot een race to the bottom op vlak van prijzen. Dat is een bedreiging voor de sector, aldus de organisatie. “Voor een retailer is het communiceren van steeds lagere prijzen natuurlijk erg aantrekkelijk. Dat is wat de pers en de consumenten onthouden. De systematische uitholling van de kwaliteit in de sector blijft daardoor volledig onopgemerkt. De impact op de vitale marges en de gevolgen voor de werkgelegenheid ook. Tenzij een keten plotseling zijn eigen verlieslatende winkels van de hand doet en het ondernemersrisico overdraagt aan onafhankelijke ondernemers.” Daarmee verwijst Aplsia naar de franchiseringsgolf in de sector, die in de huidige omstandigheden in het nadeel van de zelfstandige ondernemer kan uitdraaien. “In sommige franchiseovereenkomsten, die we momenteel zien, ontslaan franchisegevers zichzelf contractueel van elke verantwoordelijkheid voor hun verplichting - hoe fundamenteel en contractueel die ook is - om hun filialen correct te bevoorraden. Zelfs in het geval van een boycot van bepaalde merken, zoals nu het geval is, zijn franchisenemers, filialen of onafhankelijke leden verplicht om hun schappen leeg achter te laten.” Volgens Aplsia is er om die reden behoefte aan een betere wettelijke bescherming van zelfstandigen in de supermarktsector, zeker nu de marges jaar na jaar afnemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?