Partner content “Verzelfstandiging versterkt lokale verankering”

Jumbo
Jumbo opende nu bijna vier jaar geleden een vestiging in Heusden-Zolder. In juli 2024 werd de winkel verzelfstandigd en nam het echtpaar Inge Janssen en Ali Aydogdu de bedrijfsleiding over. Het lokale cliënteel reageert alvast enthousiast.
Met hun atypisch voorparcours mag het verrassend lijken dat Inge Janssen en Ali Aydogdu een supermarkt leiden. Als je naar de details kijkt, lijken ze er voorbestemd voor te zijn. De Nederlands-Limburgse Inge is ergotherapeute van opleiding, Gentenaar Ali was al ondernemer, maar niet in de retailsector. Ze woonden zelfs enkele jaren in Turkije, tot het gezin terugkeerde. Het project van Jumbo trok hen aan en ze stapten in een anderhalf jaar durende opleiding. “We hebben ook veel gepraat met ondernemers”, vertelt Inge. “Van zorg naar retail lijkt een grote stap te zijn, maar eigenlijk is dit ook een soort zorg: de zorg voor klanten!” Al kan Inge hier ook haar oude passie kwijt: intern begeleidt ze Brian, een enthousiaste medewerker die hier beter op zijn plaats is dan in het maatwerkbedrijf waar hij eerder werkte. En Koen, een andere medewerker, is hier dankzij GLOW (een project met mensen die wat verder van de reguliere arbeidsmarkt staan). Dat alles sluit goed aan bij de lokale verankering van Jumbo in Heusden-Zolder, naast het sponsoren van lokale verenigingen en het aanwerven van lokale jobstudenten.

Jumbo
Klant staat centraal
Die lokale verankering is essentieel, vindt Ali. “Heusden-Zolder is een heel diverse gemeente en wij willen dat iedereen zich hier thuis voelt. Naast die sponsoring hebben we sinds de verzelfstandiging het assortiment lichtjes aangepast en we staan altijd open voor suggesties van klanten. Ook daarom openen we binnenkort een beenhouwerij in onze winkel. We zijn allebei zeer aanspreekbaar voor onze klanten, ze kennen ons ondertussen.”
Voor de rest veranderde er voor de klanten niet zo veel. Of toch? Elke dag staat één product in de kijker en er gaat veel aandacht naar het aanbieden van goedkope basisproducten in bulk – wat zeer wordt gewaardeerd door klanten. “We merken dat die kleine dingen leiden tot veel gratis mond-tot-mondreclame in de buurt”, merkt Inge op. “En zo is het runnen van een supermarkt eigenlijk nog leuker dan ik vooraf had gedacht!”
Jumbo is sociaal en familiaal, en dat zijn wij ook.
Sterke ondersteuning van Jumbo
Het uitbaten van een supermarkt als Jumbo is echt een levensstijl, vindt Inge, en die hebben ze leren kennen tijdens het opleidingstraject. Anderhalf jaar lang leerden ze alle knepen van het vak, waarbij ze onderaan de ladder begonnen, om alle aspecten van een winkel in de vingers te krijgen. Aan het einde van de opleiding kregen ze de vraag of ze de winkel in Heusden-Zolder wilden overnemen. Inge en Ali hapten toe en dat hebben ze zich nog niet beklaagd. “We werden goed begeleid vanuit het hoofdkantoor”, zegt Inge. Bij de verzelfstandiging van de winkel was er extra steun, maar ook nu is er veel contact met het begeleidingsteam: “Ze zijn altijd bereikbaar, ze staan open voor vragen en ze communiceren heel open.”
Met die manier van werken kan snel actie worden ondernomen als dat nodig is, vult Ali aan. “En dat de laatste filiaalmanager in dat begeleidingsteam zit, is voor ons natuurlijk een mooie meerwaarde!”
Sociaal en familiaal
“Jumbo is sociaal en familiaal, en dat zijn wij ook”, zegt Ali. “Het enseigne focust op goede bedrijfsprocessen, maar blijft familiaal.” En daar hoort een sterk team bij. Na de verzelfstandiging haakten enkele medewerkers af, er kwamen nieuwe mensen bij. Toch is de overgang in het algemeen goed verlopen. Dat Hilde, destijds de tweede werkneemster van Jumbo België, hier werkt is een voordeel: ze heeft tonnen ervaring en is meer manager dan assistent, aldus Ali. Na de verzelfstandiging is er veel met de medewerkers gepraat. “We proberen iedereen in zijn sterktes te zetten”, licht Inge toe. “We hebben ook gepuzzeld en sommige mensen elders in de winkel gezet, op plaatsen waar ze zich het best voelen.”

Jumbo
Taakverdeling
Inge en Ali hebben een duidelijke taakverdeling, waarbij ze wel allebei zeer aanwezig zijn in de winkel en met klanten bezig zijn – tijdens ons bezoek maken enkele klanten Inge vrolijk attent op de lege bordjes in de koffiehoek: de koekjes zijn op! Daarnaast behartigt Inge de HR en Ali de financiële kant van de zaak, naast de marketing en de lokale verankering. Dat Heusden-Zolder veel mensen van Turkse afkomst telt, is door de Turkse afkomst van Ali zelf een voordeel. “Maar dit is een winkel voor iedereen”, benadrukt Ali. “Bij onze verankering houden we rekening met alle buurtbewoners. Het team én de klanten moeten de hele bevolking afspiegelen.” Dat blijkt ook op de werkvloer, net voor we afscheid nemen van Inge en Ali. Serkan, een student sociologie, voelt zich hier als jobstudent als een vis in het water. Hij figureert zelfs in de filmpjes die de winkel op sociale netwerken zet en die een groot lokaal succes zijn. Als jobstudent kreeg hij meer verantwoordelijkheden sinds de verzelfstandiging, wat helemaal past in het streven van Inge en Ali naar meer zelfsturende teams – hun eigen zoon werkt hier nu trouwens ook als jobstudent. “Jobstudenten zijn onze toekomst”, vat Inge haar sympathie voor jobstudenten samen. “Het is leuk dat ze hier kunnen werken en door de mix van achtergronden doen ze hier veel ervaring op.”
Interesse?
Neem gerust contact op met Sarah Sebti, Franchise Acquisiteur bij Jumbo:
sarah.sebti@jumbo.com