(Update 19/02/2018) Vorige week kondigde La Capitale een samenwerking aan tussen het Brusselse ecologische transportbedrijf Sumy, Delhaize, de MIVB, Brussel Mobiliteit en Coduco. Het idee? Winkels voorzien van producten via openbaar vervoer. Een bericht dat erg voorbarig is, aangezien de MIVB en Delhaize ons laten weten dat er helemaal geen sprake is van een samenwerking.
Innoviris, het Brussels Instituut voor onderzoek en innovatie, heeft het licht op groen gezet voor het proefproject CHLOE (Circular Hyperconnected Logistics for Operationnel free Emissions). Het project dat een idee was van het Brusselse, ecologische transportbedrijf Sumy in samenwerking met de VUB en ULB, heeft als doel om boodschappen die verzonden worden vanuit Brusselse metro- en treinstations, te leveren via het openbaar vervoer;
Volgens La Capitale zou een eerste test tijdens de zomer van 2019 gelanceerd worden. Er zou sprake zijn van een samenwerking tussen Delhaize (via 33 Shop&Go-winkels), de MIVB, Brussel Mobiliteit en Coduco. Op dit moment lijkt het echter enkel een idee van Sumy, zonder concrete feiten en zelfs zonder overleg met mogelijke partners. Zowel de MIVB als Delhaize vertelden ons dat ze verrast waren door het nieuws van La Capitale, aangezien de krant hen niet gecontacteerd heeft.
Ondertussen heeft Hinde Boulbayem, oprichtster van het project, contact met ons opgenomen en heeft ze ons gemeld dat ze een eerste positieve evaluatie heeft gekregen. "Als we ook een positieve evaluatie krijgen voor de twee fase, dan kunnen we een proefproject starten in 2019", vertelt Boulbayem aan Gondola. Daarnaast bevestigt ze ook dat er meerdere samenwerkingen zijn met Coduco, Brussel Mobiliteit en de ULB. Verder werd de MIVB volgens haar wel ingelicht en vonden er enkele discussies plaats, maar een concrete samenwerking is er nog niet. Dat geldt ook voor het partnerschap tussen Sumy en Delhaize. De verwarring is ontstaan door een fictieve analyse die moest nagaan of de levering aan 33 Shop&Go-winkels vanuit het Weststation haalbaar is.
Een mix van vracht- en reisvervoer
“Door de file moeten we anders gaan nadenken over alles wat buiten gebeurt. In Kyoto, Japan, wordt het netwerk voor openbaar vervoer gebruikt voor leveringen. Daar heb ik de technische haalbaarheid van het model kunnen zien. Vervolgens heb ik dan contact opgenomen met de leveranciers”, legt Hinde Bouyalbem, oprichtster van het Brusselse bedrijf, uit aan La Capitale. Volgens haar werken de verschillende actoren binnen de openbare en privé transportsector onvoldoende samen. Dit project zal de actoren dus de kans geven om slimme partners te worden om zo uiteindelijk uit te groeien tot een mix van vracht- en reisvervoer.
.