Gondola
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola
In het eerste kwartaal van dit jaar heeft Carrefour zijn omzet in België met 0,2% zien dalen. De retailer ziet er een bevestiging van zijn commerciële strategie in en verwijst naar de uitzonderlijke situatie van vorig jaar om de daling in maart te verklaren.
Carrefour presenteert degelijke kwartaalcijfers in ons land. Er is een lichte omzetdaling van 0,2%, maar toch ligt het cijfer nog altijd 9,7% hoger dan twee jaar geleden. De retailer zegt dat de gestegen volumes in januari en februari de goeie commerciële dynamiek bevestigen, met een stijging van 4,3%. In maart was er dan weer een daling van 7,6%. Daarbij verwijst Carrefour naar de sociale onrust die bij Delhaize startte naar aanleiding van de aankondiging van de verzelfstandiging van de eigen winkels.
Op groepsniveau ging de omzet met 13,5% de hoogte in, wat hoofdzakelijk te danken is aan de prestaties in Latijns-Amerika, waar de verkoop met 48% steeg. In Europa laat de groep globaal dezelfde evolutie zien als in België: -0,2%. Het verwijst daarbij naar de lagere voedingsinflatie, investeringen en zwakke volumegroei. De grootste Europese daling was er in Polen (-4,2%), waar Carrefour naar eigen zeggen in een zeer concurrentiële omgeving zit. De Franse retailgroep zag dat het aandeel van haar huismerken in de omzet steeg van 35% naar 37%. Het doel is om dat op te krikken naar 40% tegen 2026. Ook online boekt Carrefour vooruitgang, met een omzetgroei van 33%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?