Lidl start nog dit jaar in Zweden een proefproject met vrachtwagens zonder chauffeur. De discounter is hiervoor een samenwerking aangegaan met Einride, die de zelfrijdende elektrische truck T-Pod ontwikkelt. Lidl wil het voertuig inzetten tussen Helsingborg en Göteborg. De afstand is 200 kilometer, wat overeenkomt met de reikwijdte van de truck.
Eerder was in de gespecialiseerde pers al vernomen dat Lidl met het proefproject wil beginnen. Nu blijkt dat de test vermoedelijk reeds in het derde kwartaal van 2018 kan starten. In een eerste fase zal de truck rijden tussen distributiecentra. Winkels bevoorraden is zeker in het begin te complex.
Geen chauffeur
De T-Pod kan vrijwel volledig zelfstandig rijden. Er is geen chauffeur aan boord en zelfs geen stuur. Het voertuig rijdt volledig autonoom op de snelweg. Op de weg van en naar de afritten wordt het voorlopig vanop afstand door mensen bestuurd. In de toekomst zullen ze het ook in steden op die wijze besturen.
Lidl toont interesse voor de Einride omdat de T-Pod volledig elektrisch rijdt en dus geen milieuhinder veroorzaakt. Vermits ze ook veel stiller zijn, kunnen ze winkels ook ’s nachts bevoorraden. Het voertuig is zeven meter lang en kan vijftien paletten vervoeren. Als de truck volledig beladen is, weegt hij zo’n twintig ton. Deze laadcapaciteit is wel kleiner dan die van een conventionele truck: in een oplegger passen 33 paletten en kan het totaalgewicht tot 44 ton gaan.
Volgens Johannes Fieber, de CEO van Lidl Sweden, is het de bedoeling om de CO2-emissies drastisch te verminderen. Vorig jaar is Lidl in Zweden volledig overgestapt op alternatieve brandstoffen zoals aardgas, biodiesel, diesel met een eco-label of elektriciteit. “Hierdoor werd de milieu-impact van het transport door de groep met 25% gedaald. Met de elektrische T-Pod wordt het mogelijk om die met 100% te verminderen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen fors af te bouwen”, zegt hij.
Meer geavanceerd dan Tesla
De T-Pod is, door het feit dat er geen bestuurderscabine meer is, veel meer geavanceerd dan de gehypte ‘Semi’ elektrische truck van Tesla. En omdat er geen chauffeur nodig is, is de exploitatiekost in principe veel lager.
Einride is een Zweedse startup van Robert Falck, een voormalige ingenieur van Volvo Trucks. Hij investeerde samen met beleggers 3,5 miljoen in de ontwikkeling van de T-Pod. Het eerste prototype is vorig jaar gebouwd. Binnen twee jaar hoopt hij er 200 te bouwen.
Goedkoper
Het bereik is ‘slechts’ 200 kilometer, maar dat is volgens Falck geen probleem. Vermits de uitbater van de truck geen chauffeur hoeft te betalen, kost het geen geld meer als de truck moet stoppen en tussendoor de batterijen moet laden, zegt hij. De truck kan ook dag en nacht blijven rijden, vermits men geen rekening moet houden met de verplichte rusttijden van de chauffeur.
Overigens is het opvallend dat Lidl het voertuig zelf zal testen, en niet zijn vervoerder in Zweden. Dat komt omdat Einride zijn vrachtwagens niet aan de transporteurs wil verkopen, maar rechtstreeks aan hun klanten.