- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische food retailers hebben massaal de weg naar de social media gevonden, veel meer dan hun collega’s in de non-food. Lidl spant de kroon met meer dan 160.000 Facebook-fans.
Het Gentse social media agentschap Talking Heads vergeleek deze zomer de activiteit van Belgische retailers (food, elektronica, mode, drogmetica, entertainment) op social media. Daaruit blijkt dat de food retail veruit het meest inzet op de nieuwe media. “De food-sector heeft van alle onderzochte sectoren het meeste fans, volgers en abonnees verzameld”, klinkt het. De focus ligt daarbij vooral op Facebook.De elektronicaketens daarentegen hebben bijvoorbeeld maar gemiddeld 16.000 fans.
Talking Heads onderzocht de sociale media van Colruyt, Delhaize, Carrefour, Lidl en Makro. Qua aantal fans steekt Lidl er in het onderzoek bovenuit met zijn 148.696 Facebook-likes, goed voor een “marktaandeel” van 66%. Op dit moment zit Lidl zelfs al aan165.026 fans.
“Lidl zorgt met zijn sterke en engagerende content voor veel interacties. De Lidl fans kunnen op Facebook bijvoorbeeld samen beslissen welk product er de volgende week in promotie zal staan, of kunnen deelnemen aan wedstrijden waarbij ze gratis minuten shoppen bij Lidl kunnen winnen. Deze contentstrategie wordt duidelijk geapprecieerd bij de fans”.
Maar ook Delhaize en Carrefour het goed, met elk meer dan 80.000 fans. Al heeft Carrefour zijn pagina’s per taal opgesplitst in hypermarkt, express en market waardoor ze aan 6 pagina’s komen. Colruyt is een kleinere speler 16.824 fans. Makro is de nieuwste en meteen ook kleinste speler binnen de foodsector. Opvallend is dat Aldi totaal afwezig is op de sociale media en dat Albert Heijn België al aan 40.000 likes zit, met toch een beperkt aantal winkels in ons land.
Interactie Retailers gebruiken de sociale pagina’s vooral om “awareness” te genereren en het imago te verbeteren. Ze focussen daarom niet enkel op promoties maar zetten ook sterk in op interactie en zoeken dialoog op met hun klanten. Ook de mondigere klant die met vragen en klachten komt bedienen maakt daar deel van uit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?