iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
In Azië en de VS is kopen via een livestream op het internet vandaag een stevige business. Volgens sommigen is het slechts een kwestie van tijd vooraleer ook Europese consumenten vallen voor live shopping. “De vraag is: wie springt in het gat?”
Experten die via een livestream uitleg geven over een product, hoe het werkt en wat je er allemaal mee kan doen: erg sexy lijkt het op het eerste gezicht niet, maar live shoppen is vandaag groot in Azië en in mindere mate de VS. Vooral in China is het vandaag een miljardenbusiness, zegt Steven Van Belleghem, expert digitale marketing: “In China heeft elke kleine retailer een livestream om producten te verkopen. Je hebt warehouses vol mensen die hun producten via livestream aanbieden. Het is een onmisbaar verkoopkanaal. Dat heeft met hun cultuur te maken: ze zijn voortdurend bezig met hun gsm. Aan hun toestel hangt een draadje dat verbonden is met een externe batterij, zodat hun gsm niet plots zonder energie valt. Intussen zijn er steeds meer sociale mediabedrijven die er mee bezig zijn: dit weekend begint Twitter ermee, TikTok, Instagram en Facebook doen het al. Meer en meer merken experimenteren ermee. Het is de toekomst, ook bij ons. Daar ben ik van overtuigd. Het gaat deel uitmaken van de marketingmix.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?