iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
L’Oréal neemt een belang van 10% in de Zwitserse huidverzorgingsspecialist Galderma Group. Hoeveel de Franse cosmeticagroep neertelde voor die transactie wil de groep niet kwijt.
L’Oréal wil meer inzetten op innovatie. Daarom heeft het beslist om een belang van 10% te nemen in Galderma, een van ’s werelds grootste spelers op het gebied van huidverzorging en botox met onder meer merken als Cetaphil en Azzalure. Het Zwitserse bedrijf, dat actief is in zo’n 90 landen, was eerder al gelinkt aan L’Oréal. Zo stond het Franse cosmeticabedrijf in 1981 samen met Nestlé aan de wieg van Galderma, waarna het in 2014 volledig in handen kwam van Nestlé om vervolgens in 2019 over te gaan in de handen van een investeringsconsortium onder leiding van EQT. Maar nu komt het dus voor een klein deel terug in de handen van de oorspronkelijk eigenaar.
Hoeveel L’Oréal betaald heeft voor dit minderheidsbelang is niet duidelijk. De marktwaarde van Galderma bedraagt momenteel zo'n 16 miljard Zwitserse frank, wat een schatting kan geven van het transactiebedrag. De transactie zou in de komende dagen afgerond moeten zijn. In een persbericht laten de twee partijen ook weten dat ze een strategische samenwerking aangaan om zo innovatie op het gebied van dermatologie te versnellen en samen te werken aan nieuwe huidverzorgingsproducten die tekenen van huidveroudering tegengaan.
Dat L'Oréal nu investeert in Galderma is geen vreemde keuze, aangezien de dermatologische schoonheidsdivisie van L'Oréal (CeraVe en La Roche-Posay) de laatste jaren steeds met dubbele cijfers groeide, tot het afgelopen trimester. Toen vertraagde de groei tot 10,5% door een zwakke Chinese markt onder meer door een laag consumentenvertrouwen en toegenomen concurrentie. Al stellen analisten dat dit slechts een tijdelijke terugval is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?