- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wanneer consumenten bij een handelaar een product aankopen, hebben ze wettelijk recht op twee jaar garantie. De handelaars zelf kunnen een gelijkaardige garantie van de producenten doorgaans op hun buik schruiven, blijkt uit een onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). “Fair is anders”, klinkt het.
Uit het onderzoek van NSZ, afgenomen bij 274 speciaalzaken die o.a. elektro, huishoudtoestellen, computers en multimedia verkopen, blijkt dat slechts 16% van de handelaars een garantie vergelijkbaar met die van de consument krijgt van de producenten. Die mogen zelf kiezen welke garantie ze bieden aan de verkooppunten.
“Het is teleurstellend dat slechts 1/6devan alle producenten die garantie gelijkschakelt tussen handelaar en consument. In nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag”, zegt de zelfstandigenorganisatie. Daarom vindt NSZ dat de handelaar bij de producent een gelijkaardige garantie moet krijgen als de consument bij de handelaar. Zeker omdat 77% van de winkeliers vindt dat producten nu sneller defecten vertonen of dan 10 jaar geleden.
Verder zegt NSZ dat de helft van de handelaars goede klanten ook zal helpen wanneer de garantie verstreken is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?