- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gisteren vond de internationale dag van de rechten – een noodzakelijke toevoeging - van de vrouw plaats. Marketeers speelden er gretig op in en hulden zich in de kleuren van gelijkheid. In roze, uiteraard, zoals bij Lidl en Delhaize, via zijn samenwerking met ThinkPink. Onze journaliste Laura Ferreira Porto lachte er groen om.
De internationale dag van de rechten van de vrouw, vaak herleid tot “de internationale dag van de vrouw”, is de ideale gelegenheid om alle vrouwen te eren. De dag is haast een commercieel feest geworden, zoals moeder- of vaderdag of Valentijn en net daarom is het belangrijk om eraan te herinneren dat vrouwen er niet zitten op te wachten om een ‘prettige feestdag’ toegewenst te worden. Hoog tijd dus om de bloemen, chocolade en kortingen op parfum achterwege te laten en stil te staan bij de echte betekenis van deze dag: de dagelijkse strijd van vrouwen én mannen voor seksegelijkheid. Helaas: het is voor sommigen nog altijd een aanleiding om stereotypes boven te halen die herinneren aan de alomtegenwoordigheid van een voornamelijk mannelijk gemaakte communicatie en marketing. Sinds vrouwen op zich staande economische actoren geworden zijn (en dus niet langer afhankelijk zijn van de financiële steun van hun man) zijn ze voor bedrijven een belangrijk middel geworden om marktaandeel te winnen. Reclame, voorheen gericht op gezinshoofden, evolueerde richting ‘gender marketing’, vooral gericht op vrouwelijk cliënteel.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?