De Nederlandse bierbrouwer Heineken zit in de problemen in Nederland. Volgens Het Financieele Dagblad heeft Heineken te maken met een daling van de verkoop en verliest het marktaandeel aan rivaal AB InBev. 

Heineken heeft het moeilijk in eigen land. Volgens Het Financieele Dagblad is het marktaandeel van Heineken in Nederland in 10 jaar tijd gedaald van 42% naar 38%. De brouwer verliest terrein aan rivaal AB InBev. Bovendien is de verkoop van het merk gekelderd en staan de winstmarges onder druk. Volgens Heineken drinken Nederlanders minder bier dan vroeger. Ook andere Europese landen worden 'getroffen' door deze consumptiedaling. Afgelopen oktober meldde de brouwer dat de vraag in een jaar tijd met 5,6% was gedaald, wat neerkomt op een verlies van een half miljoen hectoliter. Daarnaast heeft Heineken besloten om begin januari 2025 een van zijn productielijnen te sluiten, terwijl de bierproductie in Nederland is gedaald van 17,8 miljoen hectoliter in 2022 naar 14 miljoen hectoliter nu. Tot slot zegt Heineken dat deze daling in Nederland het gevolg is van de internationalisering. Het merk wil voortaan meer nadruk leggen op zijn Nederlandse karakter en hoopt op die manier lokale klanten voor zich te winnen.