- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Kritische massaHet concept vereist minimaal 3500 m² verkoopoppervlakte. De eerste winkels zullen het licht zien op de sites die vorig jaar gesloten werden door Carrefour: Ronse, Eupen (+ 4.000 m2) en natuurlijk Jumet, waar het kan uitgesmeerd worden over maar liefst 5500 m². Dat belooft alvast spectaculair te worden. Maar er zitten nog drie sites in de pijplijn.
Voedsel en vers krijgen de prioriteitHet doel: zich profileren als versspecialisten. De voeding is hier goed voor 67% van de verkoopoppervlakte (32% wordt ingenomen door verse voeding, 35% door droge voeding, inbegrepen dranken en dierenvoeding), de non-food kreeg 13% toegewezen en 15% werd voorzien voor “Les délices de mon moulin”, de zeer mooie bakkerij-banketbakkerijketen, terwijl de rest van de oppervlakte wordt gebruikt voor dienstverlening of promotionele activiteiten.
DienstverleningMatch Food & More plaats de glazen werkateliers in het hart van de winkel. Op de traiteurtoog na, wordt de traditionele dienstverlening ingeruild voor voorverpakte producten. Maar de transparantie zet de lokale expertise extra in de verf. Hun positionering als versspecialisten zal de keten voor de ogen van het cliënteel hard maken: de wokgroenten worden bijvoorbeeld ter plaatse bereid en gesneden.
KwaliteitslijnDe keten gaat zeer ver om de versafdeling te animeren. Een vertegenwoordiger trekt bijvoorbeeld elke ochtend naar Rungis om er de mooiste producten te verzamelen en omiddellijk naar de winkels te sturen.
Prijs en promotieMarc Tricot, gedelegeerd bestuurder van Match, vertrouwde ons tijdens het interview toe dat Match Food & More zijn eigen prijzenpolitiek zal hanteren en die zal scherp zijn. Langs de andere kant installeert de keten promotionele wegwijzers en een zeer krachtige tête de gondole, beiden gelinkt aan een specifieke folder.
Open op zondagEn een belangrijke extra voor een nieuwe keten die snel zieltjes wil winnen is natuurlijk het feit dat ze open is op zondag. In het geval van Match Food & More is dat van 8 tot 13h. En de winkel in Eupen, vlakbij een toeristische zone, is zelfs open tot 18h.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?