- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's schrapt vanaf dit jaar de Cheesburger uit zijn Amerikaanse Happy Meal-menu. Daarnaast zal het kindermenu slechts 600 calorieën bevatten. De Amerikaanse fastfoodgigant hoopt kinderen zo meer aan te sporen om gezonder te eten.
McDonald's probeert al jaren om gezonde voeding te promoten en daarvoor werkt het sinds 2013 samen met de Alliantie voor een Gezondere Generatie. Zo bracht de fastfoodketen niet alleen slaatjes en wraps op de markt en bande het ook frisdrank uit zijn menu’s, maar introduceerde het ook fruitsap en zuivel om kinderen gezonder te laten eten.
Nu gaat McDonald’s nog een stapje verder en schrapt het zelfs de cheeseburger uit het Amerikaanse Happy Meal. De fastfoodgigant wil immers tegen 2022 een gevarieerder menu (maximaal 600 calorieën) met eenvoudige ingrediënten, transparante voedingsinformatie en een verantwoorde marketing tegenover kinderen. En dat in maar liefst 120 landen overal ter wereld.
Cheeseburgers worden uit het Happy Meal geschrapt
Concreet wil McDonald’s dat tegen 2022 meer dan 50% van alle Happy Meals-menu’s wereldwijd nog maar 600 calorieën bevatten. Om dat te realiseren wil de fastfoodketen zijn Happy Meal aanpassen. Zo wordt onder meer de frietportie kleiner, wordt de chocolademelk verlaagt in calorieën en wordt ook de cheeseburger uit het menu geband. Alleen wanneer kinderen er zelf specifiek naar vragen, zullen ze de cheeseburger nog krijgen, anders moeten ze kiezen uit een gewone hamburger of kippennuggets (4 of 6 stuks). Daarnaast gaat McDonald’s ook voedingsadditieven zoals kleurstoffen, zoetstoffen en conserveermiddelen schrappen.
“Dit is onze kans om families, een van onze belangrijkste klanten, te ondersteunen en ons eten te verbeteren”, vertelt Steve Easterbook, voorzitter en CEO van McDonald's. “Gezien onze grootte en ons bereik, hopen we onze consumenten een ruimer gamma aan te bieden en willen we het duizenden gezinnen ook gemakkelijker te maken. Dit zijn allemaal belangrijke stappen om McDonald’s beter te maken”, aldus Easterbook.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?