- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hoewel de Belgische e-commerce enigszins achterloopt op die van de buurlanden, vertoont de sector een flinke groei. Ogone, dat 85% van de Belgische markt vertegenwoordigt, heeft in een persbericht bekend gemaakt dat het aantal transacties met 23% is toegenomen tot 13,2 miljoen op een omzet van 1,118 miljard euro. Volgens Kelkoo laat België in termen van groei met 18,2% een beter resultaat zien dan het Europese gemiddelde.
Maar het blijft lastig om vergelijkingen te trekken, aangezien er zeer verschillende methodes worden gehanteerd. Als wij bijvoorbeeld de grootdistributie nemen: deze is aanwezig in de e-commerce, maar haar activiteit kan niet door Ogone worden opgenomen, omdat de bestellingen weliswaar online worden gedaan, maar de betalingen in de winkel plaatsvinden, of bij de levering.
Volgens Michaël Van Gijseghem, directeur van Ogone België, wordt e-commerce steeds diverser en concentreert de activiteit zich niet meer op de grote bedragen. De reissector blijft echter aan kop, vóór de diensten, kleding, cultuurgoederen en technologische producten. Voor 2012 zet Ogone in op 46 miljoen aan inkomsten ofwel een stijging van 40%. Het bedrijf verwacht 80 medewerkers in dienst te kunnen nemen, waarvan 40 in België.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?