Matthias Dupeuble
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Matthias Dupeuble
Huismerken zijn in opmars. Ook bij vers, al zijn er voor merken wel nog altijd mogelijkheden in de afdeling. “Als consumenten toegevoegde waarde zien in een merk, zijn ze wel nog altijd bereid om meer te betalen”, zegt Matthias Dupeuble van NielsenIQ, spreker op het Verscongres.
Inflatie, daar zal het onvermijdelijk over gaan op het Verscongres. Kan ook moeilijk anders, in een jaar waarin de prijsstijgingen de hoogste ooit waren in FMCG. “We hebben bij NielsenIQ voor het eerst data over vis binnen de categorie vers, waar we een duidelijke impact zien van de inflatie”, zegt Matthias Dupeuble, consultant bij het marktonderzoeksbureau. “Eén van de opvallende cijfers is dat gerookte zalm vorig jaar 8% in volume verloor. Naar het eind van het jaar toe was het 11,6%. Tijdens het Verscongres zal ik dat soort opvallende gegevens belichten, maar vooral ook een overzicht geven. Eén van de belangrijke lessen is dat consumenten een toegevoegde waarde moeten zien bij een product, anders kiezen ze voor private label. Dat zie je ook bij vers. Bij zuivel zie je bijvoorbeeld dat Hipro (een zuiveldrank van Danone, red). het heel goed doet. Dat is opvallend, omdat het merk duurder is – twee keer zo duur als vergelijkbare producten zelfs. Dat terwijl consumenten veel meer op hun centen letten. Daar zit een belangrijke les in. Merken moeten toegevoegde waarde creëren.”
Vraag is wat ‘toegevoegde waarde’ precies inhoudt. “In het geval van Hipro draait het om de eiwitten, iets waar veel consumenten belang aan hechten. In het algemeen kan je zeggen dat producten die rekening houden met de impact op de omgeving of goed zijn voor de gezondheid het beter doen dan de rest van de markt. Mensen kijken meer en meer naar dat soort labels. Er is één uitzondering: bio, dat niet populairder wordt en zelfs terugvalt. Dat moet opboksen tegen veel andere labels en heeft moeite om zich daarbij te onderscheiden. Dat is een heel andere situatie dan tien jaar geleden, toen het nog één van de enige was en er van Eco-score, Nutri-Score; eco-friendly en andere nog geen sprake was. We volgen bij NielsenIQ wel alleen de supermarkten. Het kan ook dat mensen meer via andere kanalen gaan kopen zijn.”
Matthias Dupeuble is één van de sprekers op het Verscongres op 27 april. Schrijf u in voor het evenement.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?