- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Metro stelt zijn Belgische werknemers gerust: het is voorlopig niet van plan de Belgische winkels van Metro en Makro te verkopen. Vorige week waren er berichten dat het Duitse bedrijf op zoek is naar een overnemer.
“We zijn momenteel tevreden met de winkels die we hebben. Zodra dat verandert, zullen we daarover communiceren”, zei CEO Steffan Greubel tijdens een persconferentie vandaag. Ook CFO Christian Baier benadrukte dat er nog geen sprake is van concrete transacties met betrekking tot de Belgische en Indiase activiteiten. Met die reactie willen ze het Belgische personeel van Metro en Makro geruststellen, nadat De Tijd en Handelsblatt vorige week berichtten dat Metro zijn Belgische filialen wou verkopen. Vincent Nolf, CEO van Metro Belgium en Makro, ontkende vorige week al tegenover Gondola dat er van een verkoop sprake zou zijn. “Dit zijn geruchten en speculaties”, zei hij. Of een mogelijke verkoop daarmee definitief van de baan is, is afwachten. De Belgische activiteiten van de groep blijven een zorgenkind en achter de schermen wordt er mogelijk toch nog gewerkt aan een verkoop.
Metro presenteerde tijdens de persconferentie zijn nieuwe strategie en toekomstvisie. Aan steile ambities ontbreekt het niet: de totale omzet moet tegen 2030 meer dan veertig miljard euro bedragen. Om de winstgevendheid te verhogen, mikt de retailer op een groter aandeel aan huismerken, een kleinere keuze per soort artikel en een eenvoudigere presentatie in de winkels. Zo zou meer dan de helft van de producten gewoon op palletten verkocht worden. Online wil Metro groeien door zijn webshop open te stellen voor externe verkopers en het platform met ongeveer twee markten per jaar uit te breiden. Het afgelopen jaar verviervoudigde de online omzet van Metro al, mede dankzij het succes van de externe verkopers in de twee landen waar het nieuwe online platform al operationeel is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?