Steeds meer Belgische e-shoppers gebruiken hun smartphone om bestellingen te plaatsen. Een andere trend is dat zij steeds kieskeuriger zijn voor de leveringstijden: ze willen het tijdstip van levering tot op het uur nauwkeurig kunnen bepalen. Maar een ‘same day delivery” vinden ze niet nodig.
Dat blijkt uit het tweede pan-Europees onderzoek naar het gedrag van e-shoppers dat in opdracht van DPD is uitgevoerd. Met deze ‘e-shopper barometer’ wil de pakjesleverancier inzicht geven in de snel veranderende onlineshoppingwereld.
Online aankopen doet de Belgische e-shopper nog steeds het vaakst via een laptop (65%) en/of pc (43%). In vergelijking met 2016 nam het belang van aankopen via smartphones toe met 5 procentpunten: 33% van de e-shoppers deed ooit al een onlineaankoop met een smartphone. De populariteit van de tablet neemt daarentegen af. Vooral bij millennials en heavy buyers klimt het gebruik van de smartphone richting 50%.
Nauwkeurige levering
Een ruime meerderheid van e Belgische e-shoppers (71%) kiest ervoor om bij een bepaalde webwinkel een bestelling te plaatsen indien deze de levering tot op 1 uur nauwkeurig kan verzekeren. Als de consument ook zelf de dag en het tijdstip tot op 1 uur nauwkeurig kan selecteren, dan stijgt dat percentage tot 75%.
Ook heeft de e-shopper meer de neiging bij een bepaalde webshop te bestellen als deze hun pakje de dag na de bestelling afleveren. Voor 81% van hen is dat een reden om daar te bestellen. Andere ‘drivers’ zijn realtimetracking aanbieden ende mogelijkheid om het aflevertijdstip zelf te wijzigen. Een opvallende vaststelling is dat het belang voor een levering op de dag van de bestelling afneemt.
Thuislevering
Thuislevering is en blijft in België de meest gebruikte afleverlocatie (78%). Het laten leveren in een parcelshop groeit aan populariteit (28% gebruikt deze optie). Van alle types e-shoppers staan de millenials het meest open om in de toekomst lockers op het werk als afleverlocatie te overwegen.e afleverlocatie.
Gratis en vooral transparant
De e-consumenten vragen niet alleen een gratis levering (91% van hen verwacht dat), maar ook een grote transparantie in de algemene kosten en leveringskosten. 73% van de Belgische onlineconsumenten gaf aan dat voor de levering van hun laatste bestelling geen kosten werden aangerekend. Verzend- en retourkosten en retourbeleid zijn minstens even doorslaggevend.
Betalen doet de Belgische e-shopper het vaakst via kredietkaart en Mister Cash of via zijn debetkaart. Ongeveer de helft (51%) van de Belgische e-shoppers blijkt bovendien maar één favoriet betaalmiddel te hebben voor onlineaankopen.
De meest populaire producten zijn fashion (43%), schoenen (37%) en boeken (33%). Verse voeding bestellen is aan een opmars bezig: zo’n 11% van de onlineconsumenten heeft dat het voorbije jaar minstens één keer online gedaan.
Crossborder blijft stijgen
Belgen maken vaak gebruik van het aanbod van buitenlandse websites: online cross-bordershopping steeg van van 71% in 2016 naar 75% in 2017. “Dit is grotendeels te wijten aan specifieke producten die niet beschikbaar zijn in eigen land en aan de goedkopere prijzen over de grens”, stellen de onderzoekers.