- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Door de strikte corona-maatregelen in hun eigen land hebben Nederlanders zowat 100 miljoen euro uitgegeven in Vlaamse winkels en horecazaken de voorbije weken, goed voor 21 miljoen aan BTW-inkomsten voor de Belgische staat.
Niet-essentiële winkels en restaurants zijn sinds 19 december (tot minstens 14 januari) dicht in Nederland, waardoor veel Nederlanders naar ons land gekomen zijn om te shoppen. Volgens inschattingen door de krant De Standaard zouden Nederlandse consumenten voor 100 miljoen euro uitgegeven hebben in winkels en horecazaken in Vlaanderen, goed voor 21 miljoen euro aan BTW-inkomsten. Ze zouden vooral geld uitgegeven hebben in kleding- en schoenwinkels en in mindere mate in horeca en aan huishoudelijke of elektronicaproducten.
Gemiddeld zien winkels en restaurants in Vlaanderen hun omzet stijgen met 10%, maar die opstoot is niet gelijk verdeeld over de regio. Uit onder meer cijfers van Unizo blijkt dat de toestroom van Nederlanders het duidelijkst voelbaar was in het noorden, met een stijging van de verkoop van 20%, maar veel minder elders. Door zijn voordelige ligging heeft vooral de stad Antwerpen er weten van te profiteren. Tegelijk hebben ook Gent, Brugge, Knokke en ook Oostende significante groei in de verkoop gezien. Dat is niet het geval geweest in meer zuidelijk gelegen steden als Kortrijk of Roeselare.
“Het zijn een beetje communicerende vaten”, zegt Gerard Zandbergen, CEO van Locatus. “Door de strikte lockdown in Nederland zagen we logischerwijs een drastische afname in de Nederlandse commerciële centra, terwijl er in België een duidelijke toename was. Die tendens is duidelijk, maar het is moeilijk om er cijfers op te plakken. Ook de vergelijking maken met vorig jaar is moeilijk, omdat er toen allerlei maatregelen in voege waren.” Los van de toestroom van Nederlandse shoppers kan de hogere omzet bij Vlaamse winkeliers ook verklaard worden door het feit dat de eerste week van de solden dit jaar in de schoolvakantie viel. Daarbij komt dat de maatregelen in de Belgische winkels vorig jaar een stuk strenger waren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?