- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
A-merken zetten in Nederland de aanval in op supermarkten met Shobr, een online marktplaats voor merken. Via deze webshop kunnen de merken zelf rechtstreeks aan de consument verkopen.
Shobr is van oorsprong een Deens initiatief, maar zal later dit jaar ook in Nederland gelanceerd worden. De webshop begint na de zomer met een soft launch met een 3.000-tal sku’s. Eind dit jaar wordt al een eigen DC ingericht en begin 2018 volgt de grote uitrol van de webshop in Nederland. Hoewel de lancering van Shobr dus nog niet voor meteen is, is de Nederlandse site wel al in de lucht.
Shobr wordt een online marktplaats voor merkfabrikanten van levensmiddelen die rechtstreeks aan consumenten willen verkopen. "Het idee achter Shobr is dat fabrikanten binnen het platform een eigen webomgeving krijgen. De fabrikant krijgt volledige zeggenschap over zijn eigen prijsbeleid en profiteert van een omgeving waar andere leveranciers ook hun producten aanbieden", vertelt Frank van der Tol, verantwoordelijk voor Shobr in Nederland aan Distrifood. Hij hielp eerder onder andere Wehkamp, Sligro, Hema, Hoogvliet en Plus met de bouw van hun webwinkels.
Door hun eigen verkoopkanaal op te richten, zetten de merken de aanval in op de supermarkten, op wiens aanbod ze steeds minder greep hebben. Ze gaan de retailers niet alleen zelf beconcurreren, ze gaan dat ook aan een interessante prijs doen. Omdat de A-merken rechtstreeks aan de klant verkopen, hoeven ze immers geen marge af te dragen aan de retailer, waardoor ze een scherpe prijs kunnen neerzetten, legt Frank van der Tol uit.
Het bezorgen van online bestellingen via Shobr wordt gratis vanaf een bepaalde bestelhoeveelheid, en zou de volgende dag gebeuren. Shobr heeft daarvoor al een landelijke partner voor gevonden, al is het nog niet duidelijk om welk bedrijf het gaat.
Hoe succesvol Shobr in Nederland zal worden, is nog af te wachten. In Denemarken verkopen op dit moment al meer dan 160 merken via de webwinkel, wiens omzet met 20 tot 30% per maand groeit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?