- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De zogenaamde “deeleconomie” is een sterk opkomende globale trend. Dat is de conclusie van Nielsen na een onderzoek bij 30.000 consumenten uit 60 landen. Wereldwijd zou deze “economie” goed zijn voor meer dan 25 miljard dollar.
Een deeleconomie, ook wel collaboratieve consumptie genoemd, bestaat erin dat consumenten hun oude spullen rentabiliseren (lees: verkopen) of diensten ter beschikking stellen die zij kunnen leveren.
Deze trend profiteert natuurlijk van het gebruiksgemak en betrouwbaarheid van het internet, die het mee mogelijk gemaakt heeft dat de consumenten hun producten en diensten kunnen aanbieden.
Volgens John Burbank (president, Strategic Initiatives, Nielsen) hebben zij zo voor een economische revolutie gezorgd. En die begint zich te laten merken. “Mensen zijn vertrouw genoeg geraakt met het internet, zodat ze open staan voor het delen van privaat bezit via het internet. Wat enkele jaren geleden nog onmogelijk leek.”
Nog volgens Nielsen is het belangrijk voor marketeers om hier mee van te profiteren. Twee derde van de ondervraagden (68%) zegt immers bereid te zijn zijn bezittingen te delen tegen betaling. Tegelijkertijd zei 66% bereid te zijn om van gedeelde diensten of producten gebruik te maken. In Europa zijn meer (54%) consumenten bereid hun producten te “verhuren”, dan zelf van gedeelde diensten of producten gebruik te maken (44%).
Wat zijn we bereid te delen?
- Elektronische apparaten: 28%
- Diensten: 26%
- Power tools: 23%
- Fietsen: 22%
- Kledij / huishoudproducten / sportuitrusting: 22%
- Auto's: 21%
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?