- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sinds 1 oktober is het in Vlaanderen niet meer verplicht om een mondmasker te dragen in winkels. Toch zien we nog af en toe winkelmedewerkers die wel een mondmasker blijven dragen. Gondola trok op onderzoek uit en polste bij de foodretailers naar hun mondmaskerbeleid.
Percentages over het aantal winkelmedewerkers die er bewust voor kiezen om een mondmasker te blijven dragen hebben de foodretailers niet. “Maar over het algemeen laten de meeste mensen de mondmaskers achterwege”, vertelt Siryn Stambouli, woordvoerster bij Carrefour. Een vaststelling waar ook andere retailers als Lidl en Aldi zich bij aansluiten. “In het algemeen merken we dat onze medewerkers ervoor kiezen het mondmasker af te zetten waar het toegelaten is, maar het wel nog op zak houden indien nodig. Bijvoorbeeld als een klant dichtbij een vraag komt stellen”, vult Jason Sevestre, woordvoerder van Aldi, aan. “Onze medewerkers zien het eerder als een opluchting dat de verplichting er niet verder is, maar blijven in eerste instantie nog voorzichtig.” Bij Delhaize merken ze daarentegen dat er meer personeelsleden kiezen voor een mondmasker. “Hoewel we geen cijfers hebben, zien we dat de verhouding van personeelsleden die het mondmasker al dan niet blijven dragen ongeveer 50/50 is”, vertelt Karima Ghozzi, woordvoerster bij Delhaize.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?