- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea kende het afgelopen boekjaar een sterke omzetgroei. De Zweedse meubelwinkelketen groeide met meer dan 11% in België dankzij nieuwe winkelopeningen.
In België bedroeg de totale omzet van Ikea voor het afgelopen boekjaar 836 miljoen euro, een toename van 11,2% ten opzichte van vorig jaar. De succesvolle opening van twee nieuwe Ikea-woonwarenhuizen in Hasselt en Bergen was duidelijk de belangrijkste groeifactor. Sinds hun opening in februari 2016 verwelkomden deze winkels al meer dan 2,1 miljoen bezoekers, zegt de winkelketen.
Op groepsniveau realiseerde Ikea een totale omzet van 34,2 miljard euro, een stijging van 7,1%. Na verrekening van valuta‑effecten steeg de totale omzet met 7,9%. In vergelijkbare winkels steeg de omzet met 4,8%. Op deze manier zit Ikea naar eigen zeggen op het juiste spoor om 's werelds grootste multichannel verkoper van woninginrichting te worden.
De winkelketen spitst zich steeds meer toe op de integratie van fysieke en digitale verkoop, waarbij de winkelmogelijkheden van de klanten worden afgestemd op hun behoeften. De Ikea Groep opende het afgelopen jaar naast 12 nieuwe woonwarenhuizen dan ook 19 afhaal‑ en bestelpunten voor online aankopen. Volgend jaar zouden we ook in België een Ikea-webshop mogen verwachten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?