- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na een slecht eerste kwartaal, laat de Belgische non-food retail weer positieve cijfers optekenen. De groei is vooral te danken aan smartphones, televisies en draagbare computers, die samen instaan voor 60% van de groei. Dat blijkt uit het Retail Report van onderzoeksbureau GfK.
Het jaar was niet goed gestart voor de Belgische non-food retail, die 4,2% achteruit ging in het eerste kwartaal. Maar de sector heeft zich kunnen herpakken, en groeide met een bescheiden 0,9% in Q2. We overlopen voor u de belangrijkste trends.
Meer TV’s verkocht door WKDe positieve resultaten van de sector zijn voor een groot stuk te danken aan het succes van televisies. De verkoop ervan groeide met 16% ten opzichte van Q2/2013. De wereldbeker voetbal zou veel Belgen aangezet hebben om een nieuwe TV te kopen, klinkt het bij GfK. Concreet gingen er 30.000 extra TV’s over de toonbank in mei en juni. Dankzij deze meerverkoop gaat de categorie consumenten elektronica voor het eerst in twee jaar tijd niet meer achteruit.
Smartphones blijven groeien
Aan het succes van smartphones lijkt maar geen einde te komen. Er werden weer 27% meer smartphones verkocht. Het succes van smartphones gaat wel ten koste van de ‘klassieke’ gsm’s, die 20% verliezen. In de nasleep van de smartphones blijven ook de telefoonaccessoires populair. Die groeien met 5% in volume en 19% in waarde.
Tablets worden goedkoper
Er worden nog altijd meer tablets verkocht, maar die slagen er wel niet meer in om die groei ook in waarde neer te zetten. De prijzen van tablet-computers dalen immers met double digits.
DHZ profiteert van de zon
We hebben een mooie lente achter de rug, en dat zal de Doe-Het-Zelf-sector geweten hebben. De omzet groeide 4,4% in de eerste zes maanden van het jaar, al gingen de verkochte volumes slechts 1% vooruit. Vooral tuinartikelen deden het erg goed in Q2.
WO 1 verkoopt boeken
De boekenverkoop in het algemeen ging met 6,6% achteruit in het eerste halfjaar van 2014. De verkoop van historische boeken steeg echter met 5% dankzij het succes van Wereldoorlog 1-boeken.
PS4 beperkt schade
De categorie media & entertainment ging 2,3% achteruit, een minder negatieve trend dan voorheen. De lancering van de Playstation 4 slaagde erin om de cijfers enigszins op te krikken. DVD’s (-12,7%) en CD’s (-30,6%) blijven sterk dalen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?