Non-food retailers worden bijzonder zwaar getroffen door de coronacrisis, maar slaan terug in moeilijke omstandigheden. Verschillende van hen vinden creatieve manieren om hun zaak niet (helemaal) te laten stilvallen.

Hoe kan je je zaak in leven houden wanneer alle winkels dicht zijn? Zeker voor kleinere zaken en zelfstandige ondernemers is het in de huidige omstandigheden zwaar om te overleven. Vorige week trokken non-foodretailers aan de alarmbel om steun te krijgen van de overheid, maar toch zijn er met wat creativiteit oplossingen te vinden, laten enkele ondernemers zien. Zo is er een zelfstandige handatassenwinkel in Antwerpen die klanten virtueel laat shoppen. De uitbaatster is fysiek in de winkel aanwezig en spreekt met een klant af om virtueel door de winkel te gaan en een product te kiezen, zoals ze hieruitlegt. Een ander voorbeeld is kapster Selma Teker die op aanvraag doe-het-zelfpakkettten maakt met het juiste haarkleurenmengsel voor haar klanten.

Tegelijk ontstaan er platformen waarop mensen lokale handelaars, retailers en horeca-uitbaters financieel een duwtje in de rug kunnen geven door nu al een cadeaubon te kopen. Dat is het geval op de website www.wijkomenterug.be. Het aanbod is nog niet overal even groot, maar groeit nog dagelijks. Een soortgelijk initiatief is te vinden op https://supportourlocals.be/ , waar mensen lokale handelaars kunnen ondersteunen. 

Tegelijk doen ook veel lokale besturen inspanningen om de lokale handel te ondersteunen. Zo zet de gemeente Willebroek een online platform op om de lokale handelaars te steuenen. Willebroekse handelaars zullen er hun bederfbare producten samen te koop kunnen aanbieden. Zo kan de schade door de vele sluitingen ietwat worden beperkt. Het gaat dan bijvoorbeeld over bloemen, voedingswaren of verse dranken van horecazaken, ingrediënten met vervaldatum die via thuislevering of op afspraak verkocht kunnen worden. Er zullen ook cadeaubons aangeboden worden. De modesector roept tegelijk op om de soldenperiode dit jaar pas in augustus te laten doorgaan. Tot dan vragen ze ook om een sperperiode, zodat de voorraden niet meteen tegen dumpingprijzen de deur uitgaan wanneer de winkels weer openen.

Voor non-foodretailers is het zaak om creatief te zijn, nu ook bepaalde evenementen en speciale koopdagen als moeder- en vaderdag niet zullen plaats vinden. Bepaalde non-food retailers kunnen net inspelen op de huidige omstandigheden, waarom comfort en thusactiviteiten belangrijk zijn. Op die manier kunnen boekhandels en tuinzaken nog altijd hun klanten bereiken en inspalen op de speciale omstandigheden waarin het land zich bevindt. 

Intussen duiken er steeds meer nieuwe initiatieven op. JBC, Torfs, Ici Paris XL, ZEB en Brantano willen de verenigingen in deze moeilijke tijd een hart onder de riem steken en lanceren daarom het initiatief #Shopinjekot. Dat doen ze samen met Trooper, het online platform – en initiatief gesteund door Studio 100 en KBC - waarbij men een favoriete vereniging of goede doel financieel kan steunen wanneer men online shopt via Trooper. Per aankoop wordt dan gemiddeld 5 percent van het aankoopbedrag gedoneerd aan de favoriete vereniging, en dat zonder dat het de consument een cent meer kost.

Heeft u een leuke manier gezien waarop non-food retailers een antwoord proberen te vinden op de crisis? Laat het ons weten via d.soenens@gondola.be