Nooit eerder waren er in ons land zoveel promoties in de supermarkt. Het aandeel van promoties in de totale omzet van supermarkten in ons land steeg in de eerste vier maanden van het jaar voor het eerst boven 19%. “Supermarkten willen vooral klanten lokken in tijden waarin de prijzen stijgen en consumenten opnieuw elders geld uitgeven.”
Ondanks de stijgende grondstoffen- en energieprijzen pieken de promoties bij supermarkten in België. “In de eerste 4 maanden is het aandeel gestegen naar 19.2%, blijkt uit cijfers van NielsenIQ”, zegt Silvie Vanhout van Gondola Academy. “Dat betekent dat bijna een vijfde van de omzet van supermarkten uit promoties komt. Dat percentage is nog nooit zo hoog geweest. Retailers willen mensen naar hun winkels lokken met aantrekkelijk promoties. Na twee hele goede jaren omwille van de pandemie, zijn de verkopen in de supermarkten aan het zakken. We gaan terug meer op restaurant, we zijn terug op kantoor aan het werk, ... . Dat maakt dat onze uitgaven in supermarkten aan het dalen zijn maar over het algemeen nog hoger liggen dan in 2019. Ook de inflatie speelt mee. De prijzen op het schap worden hoger en deze prijs wil men door gebruik van promoties naar beneden brengen. Op zich is het een beetje vreemd dat het net gebeurt op een moment waarop de grondstoffen- en energieprijzen zo fel gestegen zijn, maar nu de koopkracht onder druk staat willen supermarkten klanten blijven lokken.”
Fabrikanten zien af
De promoties zijn vooral voor fabrikanten minder goed nieuws: zij dragen de kosten ervan. “Zij moeten ook de marge compenseren die de retailer verliest door de promotie. Retailers moeten niets betalen, voor de merken wordt het wel onhoudbaar. Zij zitten met veel hogere kosten (productie, verpakking, personeel, ...) en ze moeten de vele promoties dan ook nog eens incasseren. Toch zie ik de hoge promotiedruk niet meteen afnemen. Zolang de inflatie hoog blijft, zullen er ook veel promoties zijn”, aldus Silvie Vanhout.
Gestage stijging
Het aandeel promoties is de voorbije tien à vijftien jaar gestaag gestegen, met een dip tijdens corona. “In 2009 steeg het aandeel van promoties in de totale omzet volgens cijfers van NielsenIQ van 15,8% naar 17,4%. In de voorgaande jaren hing het promo share rond 18%, in 2020 zakte het naar 16.4% door de lockdowns en was er minder nood aan promoties. In 2021 is dit aandeel terug gestegen naar 18.9%, om nu te pieken naar 19,2%.” Belgen staan bekend als fervente promotiejagers: ze zijn er meer dan anderen mee bezig in Europa. In ons land staat vooral Albert Heijn bekend voor zijn af en toe hele scherpe promoties, waarmee het marktleider (en prijsvolger) Colruyt fel onder druk zet. In de huidige omstandigheden letten consumenten meer op prijs, of het nu is via promoties of door meer huismerken of goedkopere producten te kopen.