- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vanaf 1 januari is de berekeningswijze van de Nutri-Score voor producten strenger geworden. Bij de dranken krijgt alleen nog water score A, ook bij vlees, melk, oliën en brood zijn er veranderingen.
De Nutri-Score, die de voedingswaarde van een product in één oogopslag weergeeft, is bijgestuurd. Het resultaat is dat veel producten een minder goede score krijgen. Bij dranken krijgt alleen water de score A, alle andere dranken krijgen hoogstens score B. “De exclusieve positie van water wordt in de verf gezet”, klinkt het bij de FOD Volkgezondheid. Melk, op melk gebaseerde dranken en plantaardige dranken worden voortaan in de categorie ‘dranken’ ondergebracht. Op basis van het vetgehalte krijgen magere melk en halfvolle melk een betere score dan volle melk. Er komt ook een onderscheid tussen ongezoete en gezoete melkdranken. Dranken met zoetstoffen gaan van Nutri-Score B naar C, omdat ook daar meer rekening gehouden wordt met het suikergehalte. Dat geldt ook voor gesuikerde yoghurts en gesuikerde ontbijtgranen. Uit recente studies blijkt dat alternatieve zoetstoffen geen gezondheidsvoordeel opleveren ten opzichte van suikers. Ook bij vlees verandert er wat. Gevogelte zal een betere score krijgen dan rood vlees en verwerkt vlees. Ook in de categorie vis werd er een extra onderscheid toegevoegd, zodat vette vis voortaan ook een betere score krijgt. Dat laatste geldt ook voor bepaalde oliën. Met name oliën met een lager gehalte verzadigde vetten zoals olijfolie, koolzaadolie of zonnebloemolie gaan van score C naar B. De laatste grote verandering is te vinden bij brood. Volkorenbrood krijgt een veel betere score dan een wit brood, omdat er meer onderscheid gemaakt wordt tussen vezelrijke volkorenproducten en geraffineerde producten. De FOD Volksgezondheid kondigde de veranderingen al in april vorig jaar aan op zijn website.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?