- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische supermarkten hebben vorig jaar een omzet van 30,8 miljard euro gerealiseerd, een stijging van 6,9% tegenover het jaar ervoor.
Het cijfer is bekomen na monnikenwerk dat Gondola Academy elk jaar verricht en waarvan meer uitgebreide resultaten te vinden zijn de nieuwe editie van Retail Scan Poster. Het doel is onder meer om de jaarlijkse resultaten van elke winkelketen die actief is in foodretail en near-food samen te brengen. Het cijfer van 30,8 miljard euro vertegenwoordigt de som van de jaarlijke resultaten van Colruyt Group, Ahold Delhaize, Carrefour Belgium, Aldi, Lidl, Louis Delhaize Group, Makro/Metro, Intermarché, Alvo, Lambrechts, Jumbo, Action, Kruidvat, Trafic en Hema. “De totale waarde van de markt groeit op die manier met 6,9% tegenover het jaar ervoor”, zegt Silvie Vanhout, managing partner Gondola Academy. De grootste groei komt van Intermarché, dat een spectaculaire sprong van 24,8% maakt. Kruidvat kent de grootste terugval (-4,6%). De keten werd zwaar getroffen door de pandemie. Door de moeilijke situatie is de organische groei heel bescheiden: er is een netto saldo van acht nieuwe winkels, al verschilt de situatie van keten tot keten.
De nieuwe Retail Scan Poster wordt samen met de juni-editie van ons magazine naar alle abonnees van Gondola verstuurd.
Op woensdag 16 juni kan u deelnemen aan een info-sessie waarop het onderzoek van Gondola Academy grondig zal gepresenteerd en becommentarieerd worden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?