Zeeman zag zijn omzet in 2022 stijgen met 14,1%. Dat maakte het bedrijf bekende tijdens de publicatie van zijn jaarlijkse MVO-verslag. Ook prees de Nederlandse keten de vooruitgang die het heeft geboekt op het gebied van duurzaamheid.

In 2022 heeft Zeeman een omzet gehaald van 931,5 miljoen euro. Dit is een stijging van 14,1% vergeleken met 2021. Tussen 2020 en 2021 bedroeg de groei 10%. Het bedrijf blijft investeren in de kwaliteit van zijn winkels en warehouse: zo pompte de keten vorig jaar 5,9 miljoen euro in het project, tegenover 41,1 miljoen euro in 2021. “De modernisering van het warehouse is nodig om de groeistrategie ook op lange termijn te kunnen ondersteunen”, klinkt het bij CEO Erik-Jan Mares. “Naar verwachting is dit project in 2023 klaar. Ook zijn er afgelopen jaar 43 nieuwe winkels geopend. Dit brengt het totaal aantal winkels eind 2022 op 1.313.”

Voor de rest van 2023 verwacht Zeeman dat de maatschappij voor een langere periode te maken krijgt met uitdagende macro-economische en mondiale ontwikkelingen. “Ondanks deze verwachtingen blijven we ons de komende jaren inzetten voor een leefbaar loon in de keten. Daarnaast willen we verdere stappen nemen om het assortiment te verduurzamen met behoud van de laagst mogelijke prijs”, besluit de topman. In zijn MVO-jaarverslag 2022 benadrukt de keten dat het belangrijke stappen heeft gezet op het gebied van leefbaar loon en het verduurzamen van de producten. Ook is Zeeman in meerdere winkels (6 in Nederland en 2 in België) begonnen met de verkoop van tweedehandskleding, waarmee 33.000 kilo CO2 werd bespaard, en is het met 4 nieuwe leefbaar loon-programma’s gestart in Bangladesh, India en Turkije.