iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Het Duitse FMCG-bedrijf Henkel rapporteerde vorig jaar een recordomzet, maar verwacht dat de groei in 2023 zal vertragen.
"In 2022 behaalden we een aanzienlijke omzetgroei en een solide winstprestatie in een zeer uitdagend jaar - en we voerden belangrijke strategische maatregelen door", verklaart Carsten Knobel, voorzitter van het directiecomité van Henkel tijdens de voorstelling van de jaarcijfers. "We konden de spectaculaire stijging van de grondstof- en logistieke kosten gedeeltelijk compenseren door hogere prijzen en voortdurende verbeteringen van de efficiëntie. Dit blijkt uit onze omzet, die met ongeveer 22,4 miljard euro een nieuw record bereikte, en uit ons bedrijfsresultaat van 2,3 miljard euro." Deze sterke resultaten komen overeen met een nominale groei van 11,6% en een organische groei van 8,8%, maar een daling van het bedrijfsresultaat (aangepaste EBIT) met 13,7%. Het aangepaste rendement op omzet (aangepaste EBIT-marge) bedroeg 10,4%, een daling van 3 procentpunten. Als we kijken naar de verschillende segmenten zien we dat de organische groei licht achteruitging bij beauty care (-0,5%), terwijl lijmen (+13,2%) en detergenten (+6,3%) het veel beter deden.
Hoewel Henkel in 2023 zijn groei wil verderzetten, zal dat naar verwachting in een veel trager tempo gebeuren door de wereldwijde economische groei die dit jaar naar verwachting verder zal afzwakken. "Volgens de huidige schattingen zal het wereldwijde economische klimaat in 2023 onderhevig blijven aan de inflatiedruk, als gevolg van verwachte stijgingen van de arbeidskosten en aanhoudend hoge energie- en grondstofkosten", meent het Duitse bedrijf. "Daarom wordt aangenomen dat de industriële vraag zwakker zal zijn dan in het voorgaande jaar en dat de groeidynamiek van de consumentenvraag in Henkels kerngebieden voor consumptiegoederen zal vertragen." Daarom verwacht de fabrikant dat de organische omzetgroei voor het lopende boekjaar beperkt zal blijven tot 1 à 3%. Tot slot is Henkel ook van plan zijn commerciële activiteiten in Rusland tegen het einde van dit kwartaal af te stoten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?