iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De online omzet van mode- en beautyartikelen bedroeg in Europa vorig jaar 122 miljard euro, een kwart van de totale omzet van 486 miljard euro. Dat meldt Cross-Border Commerce Europe in zijn tweede jaarlijkse onderzoek van de sector.
Online neemt een groeiende hap uit de totale omzet van de mode- en beautymarkt. Vandaag is dat met 122 miljard euro een kwart van de totale omzet, die 486 miljard euro bedraagt, tegen 2026 zal dat volgens het rapport van Cross-Border Europe oplopen tot 28%, of 144 miljard euro. Groei komt er onder meer door de opmars van de consumer-to-consumer platformen, waar tweedehands items verhandeld worden. Nu is dit soort platforms goed voor 12% van de online mode-omzet, over 3 jaar naar verwachting wordt dart zo’n 16%. Zowel financiële als ecologische overwegingen bij consumenten spelen hierbij een rol, aldus het rapport.
Een belangrijk deel van de online beauty- en modemarkt (36,8%) vindt vandaag over grenzen heen plaats (cross-border). Bekende internationale e-commercespelers zijn hier de belangrijkste namen: Amazon, Zalando, eBay, AliExpress en Etsy. Opvallend is dat die top vijf, op Zalando na, bestaat uit generalisten die veel succes geboekt hebben in beauty en mode. De totale B2C online retailmarkt in de EU bedroeg in 2022 729 miljard euro, waarvan mode 16.75% uitmaakte. Cross-Border Europe ziet een stabilisatie van de modemarkt door de impact van de inflatie op de uitgaven van consumenten. Het onderzoek bestrijkt 28 Europese landen, waaronder ook het Verenigd Koninkrijk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?