- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Picnic heeft 100 miljoen euro opgehaald bij vier familiale investeringsfondsen. Het geld moet de groei van de Nederlandse online supermarkt versnellen. Zo wil het bedrijf onder andere vijf nieuwe distributiecentra bouwen om het concept landelijk uit te rollen.
Picnic – een ‘pure player’ zonder fysieke winkels - startte bijna twee jaar geleden met het gratis bezorgen van boodschappen aan huis met elektrische ‘busjes’. De dienst begon in één stad – Amersfoort – en breidde nadien uit naar vijf andere steden, waaronder Utrecht en Almere. Onlangs werd aangekondigd dat de uitbreiding zou versnellen, met als doel op vrij korte termijn een landelijke dekking.
Om dat te verwezenlijken zijn de oprichters op zoek gegaan naar vers kapitaal. Ze hebben naar verluidt ook gesproken met private equities, maar die wilden zich niet op de lange termijn engageren. “De betrokken familiefondsen investeren voor de lange termijn”, zegt het bedrijf in een perscommuniqué. Zij blijven voor minstens tien jaar aan boord.
Volgens het Financieel Dagblad ontpopt Picnic zich als een serieuze uitdager van de gevestigde supermarkten. De ‘onlinesuper’ zou nu 30 miljoen omzet per jaar draaien, maar tegen het einde van het jaar zou dat 100 miljoen moeten zijn. Het bedrijf maakt nog geen winst. Dat komt door de investeringen die nodig zijn om de snelle groei aan te houden.
Ook het marktaandeel groeit snel. In Amersfoort, waar Picnic nu al bijna twee jaar actief is, heeft het bedrijf een marktdeel van 80% van de online boodschappen. Dat is naar eigen zeggen 5% van de totale boodschappenmarkt in die stad. Ter vergelijking: in heel Nederland is het marktaandeel van de onlineboodschappen zo’n 2%.
Om de landelijke uitrol te verwezenlijken, moet er nog veel geïnvesteerd worden in infrastructuur en bestelwagens. Onlangs is in Utrecht een tweede distributiecentrum geopend, en volgen jaar volgt een derde. In totaal moeten er vijf DC’s opengaan. Er komen ook zeventig ‘bezorgpunten’ van waaruit de elektrische bestelwagens vertrekken voor hun ‘melkboerrondes’. Op termijn wil Picnic er 2.000 bij bestellen.
Vandaag heeft Picnic 500 medewerkers. Zij werken in de distributiecentra om de bestellingen klaar te leggen in de verdeelcentra en als chauffeur/bezorger. Deze - vaak deeltijdse - jobs zijn vooral bestemd voor studenten of mensen met een bijbaan. Tegen het einde van dit jaar moet het personeelsbestand groeien tot 2.000. Wanneer heel Nederland helemaal afgedekt wordt, zal het oplopen tot 10.000.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?