Mensen met merken verbinden, dat is wat we graag doen bij Var. “Dankzij geslaagde radiospots zag Immoweb zijn online verkeer met 46% en Campaway zelfs met 191% stijgen”, aldus research manager Dirk Soetens.
Alive & kicking in de digitale wereld
In tijden van Instagram, TikTok en Snapchat, is radio meer dan ooit alive & kicking. Adverteerders zijn op zoek naar media die hun digitale traffic een boost geven. Hier in België is radio erg in trek als één van de belangrijkste kanalen om op korte tijd zeer veel mensen te bereiken. “Maar liefst 8,7 miljoen Belgen luisteren dagelijks naar de radio. In Vlaanderen bereikt dit medium zelfs 91,3% van de Vlamingen. Het bewijs dat radio springlevend is!”, vertelt Dirk Soetens, research manager bij Var, dat reclameruimte aanbiedt bij de content van VRT-radio, -tv en –websites.
Adverteren op de radio’s van VRT is een trefzekere investering: VRT radio is een betrouwbaar medium dat de boodschap van merken en bedrijven doelgericht en op het juiste moment bij hun publiek overbrengt. Bovendien is radio een snel medium – zodra je het inzet, voel je de impact in je winkel. Volgens de internationale Ebiquity-studie 'Re-evaluating Media', is radio de onbetwistbare nummer 1 voor campagnebereik én kortetermijnsales in België.
Brand building & tactisch
Radio wordt ingezet zowel voor korte- als langetermijnimpact. Met langetermijnimpact bedoelen we dat radio succesvol is in het bouwen van merken. Denk maar aan Gamma of Devos & Lemmens. Die merken herken je meteen aan hun herkenbare radiostijl.
Vaak wordt radio ook ingezet voor kortetermijnacties zoals specifieke promoties of opendeurdagen. Dankzij de snelle opbouw van bereik en de hoge frequentie van de boodschap, voel je meteen effect van je radiocampagne. Daarvan getuigen Winsol, Easykit en Brusol tijdens de Batibouw-periode, maar ook lokale, meer regionale spelers zoals Veranda’s Van Der Bauwhede of Electro Neven in Sint-Truiden.
Radio impact resultaten
Dat radiocampagnes een belangrijke impact hebben, bewijzen verschillende studies. “Dankzij het DIVA-impactonderzoek en Spotalytics kunnen we precies nagaan wat een radiocampagne heeft opgeleverd voor de adverteerder”, vervolgt Dirk. “Bij het DIVA-impactonderzoek worden spotjes getest op hun effectiviteit, terwijl de Spotalytics tool de bezoekersuplift meet op de website van de adverteerder meteen nadat de spot is uitgezonden.” Concreet wordt bij Spotalytics de gemiddelde traffic op de website van een adverteerder vergeleken met het online verkeer op de website vanaf het moment dat de radiospot wordt uitgezonden tot 10 minuten nadien. En wat blijkt? Het online verkeer op websites stijgt fors dankzij radio. Een goed voorbeeld hiervan is Immoweb. De site zag zijn webverkeer na het uitzenden van de spots met maar liefst 46% toenemen. De impact van radio was ook groot voor Kia dat op 30 dagen tijd zijn merkherkenning met 136% zag stijgen. Een ander succesverhaal vinden we bij Campaway. Dit vrij onbekende initiatief waarmee de Belgian Caravan-Camping and Motorhome Association het reizen met de motorhome, caravan of vouwwagen wil promoten, zag zijn online traffic na de uitzending van de campagne met 191% de hoogte in schieten.
“Dit bewijst dat zowel kleine als grote bedrijven baat hebben bij een radio campagne”, besluit Dirk Soetens. “In een wereld waar digitaal een belangrijk onderdeel van het plan is, zien we dat radio een succesvol en complementair medium is om je business te boosten".
Meer info?
Wat kan radio betekenen voor de specifieke uitdagingen van uw merk? Contacteer Var voor een vrijblijvende babbel.