- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Voor het tiende opeenvolgende jaar presenteert Gondola Academy haar Retail Scan-poster. Die zoomt in op de marktaandelen binnen de foodretail in België. Inschrijven voor het webinar – op woensdag 15 juni – kan nog steeds.
Gondola Academy maakt elk jaar een Retail Scan-poster over de foodretail in ons land. Die geeft in één oogopslag een helder en onafhankelijk overzicht van de sector. “Deze poster is belangrijk omdat het de enige poster is over de marktaandelen”, zegt Silvie Vanhout, managing partner van Gondola Academy. Zij zal samen met Christophe Sancy, hoofdredacteur van Gondola Magazine, dieper ingaan op de cijfers van de poster, inclusief bijhorende analyses en commentaren. Sancy zal onder meer toelichten welke evoluties hij ziet voor de belangrijkste foodretailers in België, met een blik op het verleden én de toekomstige verwachtingen voor de markt.
Op de poster krijg je onder meer een inventarisatie per foodretailer te zien, wat betreft winkelbestand - onderverdeeld in formaten en oppervlakte -, het aantal werknemers en natuurlijk hun respectievelijke marktaandelen. “Er zijn spelers in de markt die ook over deze info beschikken, maar hun marktdefinitie is anders dan die van ons. Wij bekijken de markt net iets breder door er ook near-foodretailers - die ook foodcategorieën verkopen - aan toe te voegen. Zo zien wij de markt nog evolueren met 0,6 procent. Dat is een ander resultaat dan de cijfers van GfK en/of NielsenIQ. Volgens ons bedraagt de totale markt net iets meer dan 31 miljard euro”, licht Silvie Vanhout al een tipje van de sluier.
De infosessie Retail Scan is een jaarlijkse afspraak voor velen, omdat het een publieke en onafhankelijke bron vormt om de evolutie van concurrerende spelers in kaart te brengen. Wilt u zich inschrijven voor deze online infosessie op 15 juni 2022 (10u tot 11u30)?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?