- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn verkoopt vanaf deze week pakketten met misvormde groente en minder mooi fruit in Nederland. Deze “buitenbeentjes” zijn voorlopig enkel verkrijgbaar via de webshop AH.nl.
Steeds meer klanten vinden het uiterlijk van groente en fruit minder belangrijk, zegt Albert Heijn. "Het maakt hen niet uit dat een komkommer krom is of wortels een beetje misvormd zijn, zolang ze maar vers en kwalitatief zijn."
Daarom introduceert AH de “buitenbeentjes”, pakketten groente en fruit die er wat minder fraai uitzien maar waar verder niets mis mee is. In elk pakket zit een selectie producten, die samengesteld wordt op basis van het seizoen. Het gaat om groente en fruit die voorheen door de telers van Albert Heijn verkocht werden aan de industrie en daar verwerkt werden in producten zoals sap en soep. De producten zullen gemiddeld een kwart goedkoper aangeboden worden dan de "normale" groente en fruit in de supermarkt.
Voorlopig zijn de “buitenbeentjes” vanaf 17 december enkel verkrijgbaar via de Nederlandse webshop AH.nl, maar Albert Heijn gaat dit pakket binnenkort ook aanbieden in de grotere winkels in Nederland. Wanneer AH.be gelanceerd wordt, zullen de “lelijke” groenten ook in België verkocht, maar dan enkel online. Er zijn geen plannen om de "lelijke" groente en fruit ook in de Belgische winkels te leggen, zegt woordvoerster Sally Herygers.
Albert Heijn is zeker niet de eerste om met dit soort acties uit te pakken. U herinnert zich ongetwijfeld nog de succesvolle “légumes moches” van Intermarché Frankrijk, en in Nederland verkoopt bioretailer Ekoplaza al langer lelijke komkommers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?