- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo, een van snelst groeiende supermarktketens in Nederland, verwacht nog dit jaar een beslissing te nemen over de bouw van een volledig geautomatiseerd distributiecentrum. Het zou bestemd zijn voor de belevering van de supermarkten en pas in tweede instantie voor de e-commerce.
In de grootdistributie groeit de belangstelling voor geautomatiseerde DC’s. Dat is niet alleen in Nederland het geval, maar ook in België (zoals die van Colruyt in Henegouwen of die van Delhaize in Zellik en Ninove). In Nederland zijn er al meerdere nieuwe distributiecentra volautomatische magazijnen, zoals die die Albert Heijn in Zaandam momenteel bouwt. In de e-commerce is de trend nog niet duidelijk. In de jongste installaties van CoolBlue in Tilburg, bijvoorbeeld, domineert het handwerk nog steeds, maar in Zwolle opende webwinkel Wehkamp het grootste geautomatiseerde e-commerce distributieplatform ter wereld.
Nu zou ook Jumbo de mogelijkheden van een verregaande automatisering van de logistiek onderzoeken. Automatische magazijnen zijn duurdere investeringen, maar ze zouden veel efficiënter zijn. “Een geautomatiseerd landelijk distributiecentrum voor medium- en slow move artikelen biedt veel voordelen,” aldus CEO Frits van Eerd. Volgens de Nederlandse pers wordt in eerste instantie gekeken naar een geautomatiseerd distributiecentrum om de Jumbo-winkels te bevoorraden. De knoop zou dit jaar nog doorgehakt worden. Of dat magazijn ook zou worden ingezet voor de e-commerce van de Nederlandse supermarktketen, is niet geweten. Volgens een woordvoerster “is het nog te vroeg om daar nu uitspraken over te doen.” Momenteel gebeurt de logistiek voor de e-commerce vanuit een speciaal distributiecentrum in Den Bosch.
E-commerce is overigens nog niet zo groot bij Jumbo. Het afgelopen halfjaar haalde het bedrijf 1,5% van zijn omzet uit e-commerce, of 53,8 miljoen euro. De totale omzet bedroeg 3,6 miljard euro, of een stijging met liefst 13,4% (4% autonome groei in de bestaande Jumbo winkels wat meer is dan de +2,4% die de Nederlandse markt optekende). Jumbo startte in november 2014 met de online verkoop.
Dit jaar investeert de Nederlandse keten 100 miljoen euro in haar webshop en de vernieuwing van haar winkels. Zo zijn 100 nieuwe pick up points geopend, wat het totaal op 266 brengt. Landelijk thuisbezorgen en het openen van honderd nieuwe Pick Up Points stonden op het wensenlijstje. Dit laatste is inmiddels al voltooid; de teller staat nu op 266 afhaallocaties.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?