Pentawards 2019: ontdek de beste verpakkingen van het jaar
De laureaten van de Pentawards 2019 zijn onthuld: de Diamond Pentaward, Best of the Show ging naar Microsoft voor zijn Xbox Adaptive Controller, waarvan het design gehandicapten een betere toegang geeft tot videospelletjes. Een overzicht van de grote winnnaars van dit jaar.
De Pentawards, de meest prestigieuze competitie voor verpakkingsdesign, vonden op 12 september plaats in aanwezigheid van 350 van de grootste designagentschappen. De jury bekeek meer dan 2.000 kandidaturen en reikte vervolgens 1 Diamond Pentaward, 5 Platinum Pentawards en ook nog eens 58 Gold, 118 Silver en 113 Bronze Pentawards.
Diamond Pentaward, Best of the Show : Microsoft
Microsoft wint de Diamond Award voor zijn Xbox Adaptive Controller, ontworpen om de verpakking toegankelijker te maken voor gamers met een beperkte mobiliteit. “De jury is onder de indruk door het ontwerp van Microsoft”, zegt Adam Ryan, Head of Pentawards. “Het is zeker één van de beste innovaties die ik in mijn carrière bij Pentawards gezien heb. Hoewel er duizenden uitstekende inschrijvingen waren dit jaar, staat het vast dat dit ontwerp de Diamond Pentaward verdiende.” Het belang van ‘unboxing’ is vandaag groot, ook voor mensen die een fysieke beperking hebben. De uitpakervaring is effectief goed doordacht, in lijn met het product zelf, dat afgestemd is op mensen met een motorische beperking. Een opening onder de joystick laat toe om hem op verschillende manier te bewegen, door de riem aan te trekken of los te laten.
Naast de Diamond Pentaward heeft de internationale jury ook een prijs voor de vijf ‘Best of Category’ uitgereikt.
The Beverages Platinum: Contagious voor Lind & Lime
Het Engelse agentschap Contagious wint de Platinum Award voor Lind & Lime Gin, een fles ontworpen voor het Schotse Leith Distillery. Het concept ontstond uit de geschiedenis van de inwoners en de industrie van Leith, die terug te vinden is in de subtiele karakteristieken, het etiket en de naam van de fles.
The Food Platinum: Blackbone Branding voor Riceman
Met zijn verpakking voor Riceman brengt het Armeense agentschap Blackbone Branding een eerbetoon aan de landbouwers die in de rijstvelden werken. Het idee is gebaseerd op de valorisatie van het menselijke werk in de rijstbouw, net zoals de naam van het merk verwijst naar de handenarbeid die verricht wordt. Het agentschap koos voor duurzaamheid door te kiezen voor een linnen doek en een typische conische hoed die toelaat de hoeveelheid rijst te meten die nodig is.
The Body Platinum: Established voor Stonebrick
Het Amerikaanse agentschap Established heeft de verpakking en het design van het nieuwe gamma maquillageproducten Stonebrick ontworpen voor Emart, de grootste Zuid-Koreaanse retailer. Het idee? Klanten hun eigen, gepersonaliseerde collecties laten samenstellen met hun geliefkoosde individuele onderdelen. Handig om op te bergen en te schikken.
The Other Markets Platinum: Auriga voor Auriga
De Spaanse investeringsmaatschappij Auriga krijgt een Platinum Award voor zijn XMAS Data Self Promotion, een vernieuwend design die toelaat om zich te laten opmerken tijdens de eindejaarsperiode. Auriga ontwierp een geheel van vier chocoladedozen. De chocolade werd zo ontworpen dat ze data weergeven. De diagrammen en chocolade grafiek geven de resultaten van het bedrijf weer.
The Luxury Platinum: Roberto Nunez voor Perfeccionista
De Luxury Platinum Award werd toegekend aan de Spaanse ontwerper Roberto Nunez, voor zijn verpakking voor de limited edition wijnfles Perfeccionista. Om een emotionele band met de consument te creëren en de wijn als kwaliteitsproduct te positioneren werd een opmerkelijk design gecreëerd om het idee van imperfectie gestalte te geven. Elk van de 697 unieke exemplaren is gemaakt om er helemaal anders uit te zien en is genummerd met een inkttampon.
Speciale prijzen …
Dit jaar werden er ook drie speciale prijzen uitgereikt. De Agency of the Year Award werd toegekend aan Blackbone Branding, de Visionary Award & People’s Choice Award aan PepsiCo Design & Innovation Centre, de NXT-GEN Award aan Natalia Radnaeva en Anna Kondratova van de HSE Art & Design School, voor hun creaties Wash & Play.
En België?
Twee Belgische agentschappen zijn dit jaar in de prijzen gevallen. Davy Dooms Graphic & Brand Design kregen een Bronze Pentaward voor hun voedingssupplementen Pack’d. Mona Lisa heeft op zijn beurt een Silver Pentaward gekregen voor zijn Soar Levitating Premium Vodka 88%.