- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na het faillissement van kledingwinkel Cameleon in december vorig jaar krijgt een nieuw initiatief gestalt om het bedrijf te redden: 46 personeelsleden worden aandeelhouder.
Bij Cameleon worden 46 bedienden voortaan aandeelhouder. Het maakt deel uit van de strategie die de medewerkers in het leven geroepen hebben om de onderneming te laten herleven na het faillissement van december vorig jaar. Nadat het moeilijk bleek om investeerders te vinden, is het bedrijf uiteindelijk overgenomen door drie personen die een minimumkapitaal inbrachten om activa aan te kopen. 46 bedienden komen aan boord om aandeelhouder te worden en hebben vandaag 7% van het kapitaal van de onderneming in handen. Het nieuwe concept heet Rengo, de naam van het nieuwe bedrijf dat het personeel creëerde om Cameleon te redden). Door de deelname van de bedienden “heeft Cameleon voortaan een gezonde financiële situatie en getuigt het als eerste in België van het succes van het ‘personeel-aandeelhouder’-model”, aldus het persbericht van het bedrijf.
Er is een herstructurering nodig geweest die negen maanden in beslag nam vooraleer de relance er kon komen. De verhoging van het kapitaal is officieel geregistreerd op 14 oktober en geeft de medewerkers een aandeel van 7% van het kapitaal. Het overige kapitaal blijft in handen van de onderneming. Het aandeel in het kapitaal is ook voor 24% van het stemrecht, wat betekent dat het personeel betrokken wordt bij de beslissingen over de toekomst van het bedrijf. Thibaut Dehem, partner bij Cameleon, meldt aan Gondola dat het in België onmogelijk is een aandeel gratis af te staan. “Velen denken dat wanneer bedienden aandeelhouders worden, er een grote betrokkenheid is van hun kant. Dat is niet altijd het geval. Ons doel is altijd geweest een gezamenlijk verhaal te schrijven, het bedrijf meer collectief te maken en meer op dezelfde lijn te zetten.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?